Niemcy porzucą magazyny paliw

Paweł Janas
27-02-2007, 00:00

IVG wystawi na sprzedaż m.in. terminal na Śląsku. Ale wśród chętnych nie będzie pewnie spółek skarbu państwa. Chyba...

IVG wystawi na sprzedaż m.in. terminal na Śląsku. Ale wśród chętnych nie będzie pewnie spółek skarbu państwa. Chyba...

Niemiecka firma IVG Logistik poszukuje kupca na aktywa logistyczne. W grę wchodzi sprzedaż wszystkich siedmiu posiadanych w Europie terminali i magazynów paliw (z wyjątkiem kawern pokopalnianych na terenie Niemiec). Na sprzedaż wystawiony został więc też terminal w Radzionkowie na Górnym Śląsku.

— Władze koncernu nie są zadowolone z pozycji na europejskim rynku usług logistycznych. Dlatego zapadła decyzja o pozbyciu się tych aktywów. Obecnie przygotowywane są materiały dla potencjalnych inwestorów. Trwa też wycena majątku. Rozmowy mają się rozpocząć jeszcze w pierwszym półroczu — informuje przedstawiciel firmy IVG.

Można podejrzewać, że ze względu na globalny charakter transakcji w grę wchodzą światowi potentaci usług logistyki, paliwowej np. Oiltanking czy Vopak. Te dwie firmy (obok IVG) kilka lat temu brały udział w zakończonym niepowodzeniem przetargu na Naftobazy (obecnie OLPP). Zdaniem naszego rozmówcy, w grę wchodzą także importerzy obecni w Polsce. Nie ujawnia jednak, kto mógłby to być. Ale nietrudno odgadnąć, że tropy mogą prowadzić do J&S czy Slovnaftu. Eksperci wątpią jednak, czy w przedsięwzięcie powinny się angażować polskie spółki, zwłaszcza kontrolowane przez skarb państwa.

— Mają one obecnie ważniejsze zadania niż angażowanie się w kosztowne i nieco ryzykowne przedsięwzięcie. OLLP pracuje przecież nad budową rurociągów paliwowych i zwiększaniem pojemności magazynowych w Polsce. Orlen i Lotos szukają ropy. Pierwsza ze spółek poniosła duże koszty związane z zakupem Możejek, a Lotos ma na głowie finansowanie i modernizację rafinerii — wylicza Przemysław Wipler, szef zespołu ds. dywersyfikacji nośników energii w Ministerstwie Gospodarki.

Ale OLPP nie mówi nie.

— Przyznaję, że jesteśmy zainteresowani wejściem w europejskie struktury logistyki paliwowej — mówi Hanna Węglewska, rzecznik OLPP.

Terminal w Radzionkowie należy do spółki IVG Terminal Silesia. Miał być pierwszym z wielu projektów, jednak realizacja pozostałych nie wyszła w zasadzie poza plany.

W ubiegłym roku górnośląskie magazyny IVG przyjęły 1,2 mln ton paliw. Główną zaletą radzionkowskiej bazy jest doskonałe położenie na Górnym Śląsku — w największym i najszybciej rozwijającym się rynku konsumpcji paliw. Szacuje się, że w tym regionie do klientów trafia około 30-35 proc. całej ogólnopolskiej sprzedaży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Surowce / Niemcy porzucą magazyny paliw