Niemcy: Strajk kontrolerów lotów w ostatniej chwili zażegnany

opublikowano: 05-01-2007, 20:13

Decyzja pracodawców o wdrożeniu postępowania rozjemczego zażegnała w ostatniej chwili groźbę strajku niemieckich kontrolerów lotów.

Decyzja pracodawców o wdrożeniu postępowania rozjemczego zażegnała w ostatniej chwili groźbę strajku niemieckich kontrolerów lotów - podała w piątek niemiecka telewizja publiczna ARD.

Zgodnie z prawem pracy akcje protestacyjne podczas dwutygodniowego rozejmu są zabronione. Strajk ponad 5000 kontrolerów lotów mógłby doprowadzić do sparaliżowania komunikacji lotniczej w Niemczech i do poważnych zakłóceń w całej Europie.

Funkcję rozjemcy powierzono byłej minister sprawiedliwości Hercie Daeubler-Gmelin. Jej zadaniem jest przygotowanie kompromisowej propozycji uwzględniającej postulaty obu stron.

Rzecznik związku zawodowego kontrolerów lotu Hans-Jochen Krueger poinformował, że w przypadku fiaska rozmów strajk może rozpocząć się 20 stycznia. Dodał, że przygotowania do akcji protestacyjnej na największych niemieckich lotniskach - we Frankfurcie nad Menem, Monachium i Karlsruhe - zostały zakończone.

Negocjacje w sprawie nowej umowy zbiorowej zerwano w listopadzie. Pracownicy domagają się podwyżki płac o 4 punkty procentowe, pracodawcy proponują 3-procentowy wzrost poborów.

Jednak głównym punktem niezgody nie jest wysokość podwyżki, lecz zmiana struktury siatki płac. Jak twierdzi związek zawodowy, postulowane przez pracodawców wprowadzenie nowego systemu odbije się niekorzystnie na zarobkach pracowników pomocniczych - sekretarek, techników czy też ochroniarzy. Ich zarobki mogą ulec zmniejszeniu nawet o jedną trzecią.

Kontrolerzy lotów należą do dobrze zarabiających grup zawodowych, ich roczne pensje przekraczają 100 tysięcy euro, pracownicy pomocniczy zarabiają w ciągu roku niewiele ponad połowę tej sumy.

Rząd planuje prywatyzację systemu kontroli lotów. Zastrzeżenia wobec tych planów zgłosił prezydent Horst Koehler. Obawia się on, że prywatyzacja, a co za tym idzie nastawienie właściciela na zysk może doprowadzić do obniżenia standardów bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej.

DI, PAP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane