Niezmienne priorytety kupujących

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 20-12-2011, 00:00

Poszukujący mieszkania zwracają uwagę głównie na lokalizację, cenę i możliwość uzyskania kredytu — podaje raport portalu Morizon.pl.

W ankiecie przeprowadzonej przez Morizon.pl wzięło udział ponad 350 osób, z czego zaledwie 8,5 proc. zadeklarowało, że szuka mieszkania jedynie na rynku pierwotnym. Jednocześnie 30,2 proc. badanych chce kupić mieszkanie tylko z drugiej ręki, a aż 61 proc. poszukuje wymarzonego M jednocześnie na rynku pierwotnym i wtórnym (60 proc. z nich jest w wieku 29-35).

— Jeszcze do niedawna młodym nabywcom zależało na kupnie mieszkania bezpośrednio od dewelopera — był to priorytet dwóch na trzy osoby. Do nowych mieszkań najbardziej przekonywały niskie opłaty czynszowe, możliwość aranżacji lokum zgodnie z potrzebami i nadzieja na wzrost wartości nieruchomości. Aktualnie dla młodych kupujących najważniejszymi czynnikami są cena i lokalizacja, dlatego częściej szukają mieszkań na rynku wtórnym — mówi Bolesław Drapella, prezes Morizon. Jak wynika z badania, dla zainteresowanych zakupem na rynku pierwotnym najważniejsza jest odpowiednia lokalizacja — na ten czynnik zwraca uwagę aż 80 proc. badanych. Te osoby biorą pod uwagę również cenę, funkcjonalny rozkład mieszkania, który ułatwi urządzenie wnętrza, metraż i standard nieruchomości.

Z kolei dla szukających mieszkania na rynku wtórnym ważne są przede wszystkim: sprawdzenie możliwości finansowania zakupu, które pozwoli określić, na jaką nieruchomość stać kupującego, cena za metr kwadratowy, liczba pokoi, metraż, standard nieruchomości oraz infrastruktura komunikacyjna i usługowa.

— Rynek mieszkaniowy jest nasycony, więc również w przyszłym roku istotną rolę będą odgrywały cena i położenie nieruchomości. Dużo tańsze mieszkania podmiejskie nie stracą na atrakcyjności, a obniżona zdolność kredytowa nabywców będzie argumentem za kupnem mieszkania poza centrum — ocenia Piotr Swoboda z Skaland. Najczęściej poszukiwane na rynku wtórnym jest dwupokojowe mieszkanie w blokach wybudowanych po 1995 r. — takiego lokalu szuka 41 proc. ankietowanych. Dużym zainteresowaniem cieszą się także mieszkania trzypokojowe (ponad 25 proc. respondentów), natomiast co dziesiąty badany rozgląda się za kawalerką, czteropokojowym mieszkaniem z otwartą kuchnią bądź mieszkaniem większym niż czteropokojowe. Zainteresowani lokalami na rynku pierwotnym częściej decydują się na inwestycję w większe mieszkanie. Ponad 33 proc. badanych deklaruje zainteresowanie zakupem mieszkania trzypokojowego z otwartą kuchnią, a co piąty respondent większego niż czteropokojowe.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane