Nissan budzi się ze sprzedażowego letargu

Paweł Janas
27-12-2007, 00:00

Nowy szef polskiego przedstawicielstwa zawiesił sobie wysoko poprzeczkę. W jej pokonaniu ma mu pomóc Qashqai.

Nowy szef polskiego przedstawicielstwa zawiesił sobie wysoko poprzeczkę. W jej pokonaniu ma mu pomóc Qashqai.

Znamy już najnowsze plany Nissana dotyczące polskiego rynku. Japońska firma chce w przyszłym roku sprzedać nad Wisłą aż 16 tys. samochodów i zwiększyć udział z 3 do 4,5 proc. Aż 12 tys. będą stanowić samochody osobowe. Tu królem sprzedaży ma być model Qashqai, kompaktowe auto terenowe. W ofercie Nissana znajduje się od lutego. Sprzedaż nie szła jednak zgodnie z oczekiwaniami. Ale nie dlatego, że nie było popytu. Polska nie dostawała od centrali tylu aut, ile chciała.

— Mamy zapewnienie, że w tym roku nie będzie żadnych problemów z dostawami. Dlatego chcemy podwoić sprzedaż z 2 do 4 tys. sztuk — mówi Maciej Klenkiewicz, od listopada nowy szef polskiego przedstawicielstwa Nissana.

Jeden to za mało

Czy budowa pozycji opartej na tym modelu ma sens? Analitycy twierdzą, że tak.

— To ciekawy produkt, a małe auta terenowe, czyli SUV, stają się w Polsce coraz popularniejsze — twierdzi Wojciech Drzewiecki, prezes firmy Samar monitorującej polski rynek.

Ma jednak pewne zastrzeżenia do planów Japończyków.

— By naprawdę myśleć o dużej sprzedaży, nie wystarczy jeden, choćby bardzo dobry, samochód. A w segmentach, które pozwalają myśleć o dużej sprzedaży, Nissan nie jest najmocniejszy. Wiadomo skądinąd, że trwają prace nad uzupełnieniem oferty. To zaś może ułatwić Nissanowi zbliżenie się do pierwszej dziesiątki, a może nawet wejście do niej — dodaje szef Samaru.

Tym bardziej że Nissan położy nacisk na sprzedaż flotową, która nie była jego mocną stroną.

Restrukturyzacja sieci

Na razie Nissan przez wiele miesięcy, jako jedna z niewielu firm, notował spadki sprzedaży. Wziął się jednak do roboty i już na koniec listopada ma 3,69 proc. wzrostu w segmencie aut osobowych. Sama spółka ma jeszcze jedno wytłumaczenie niepowodzeń.

— To wynik restrukturyzacji sieci dilerskiej. Na początku 2006 r. mieliśmy 35 dilerów. Po roku ich liczba została zredukowana do 22. Pozostali ci najsilniejsi — tłumaczy Maciej Klenkiewicz.

Ale to oznacza, że dilerom zwiększono obszary, za które są odpowiedzialni. To na początku odbiło się na wynikach sprzedaży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nissan budzi się ze sprzedażowego letargu