Noble: sprzedaż detaliczna rozczarowała

Radosław Cholewiński, Noble Bank
23-02-2010, 10:48

W styczniu br. sprzedaż detaliczna wzrosła o 2,5% r/r wobec wzrostu o 7,2% przed miesiącem i oczekiwanych 5,3% (nasza prognoza 4,7%).

Słabsze wyniki sprzedaży detalicznej w styczniu można wiązać z wyjątkowo trudnymi warunkami atmosferycznymi, które prawdopodobnie ograniczyły sprzedaż samochodów (spadek o 2,4% r/r i aż o 28,5% m/m), a także artykułów z kategorii „żywność, napoje, tytoń” (spadek odpowiednio o 3,3% r/r i 28,2% m/m). Roczne dynamiki sprzedaży w obydwu tych kategoriach wyraźnie obniżyły się w porównaniu z grudniem ub. r.

Dodatkowo, dynamikę sprzedaży detalicznej obniżyły przesunięcia zakupów odzieży na grudzień, wynikające z wcześniejszego niż w ub. r. wystąpienia niskich temperatur. Gdyby okres grudzień 2009 – styczeń 2010 potraktować łącznie, wzrost sprzedaży detalicznej wyniósłby ok. 5% i z takim tempem wzrostu liczymy się w następnych miesiącach roku. Za poprawiającymi się perspektywami sprzedaży detalicznej (i konsumpcji) przemawia systematycznie poprawiająca się dynamika sprzedaży artykułów RTV i AGD (czynnik niezależny od panujących warunków atmosferycznych), która w styczniu wzrosła do -5,7% r/r wobec -6,8% w grudniu ub. r.

 Dzisiejsze dane, biorąc pod uwagę ich zakłócenie czynnikami pogodowymi, można traktować jako neutralne dla RPP. Dane nie spowodowały większych ruchów na rynku stopy procentowej, który oczekuje na rezultat jutrzejszego posiedzenia RPP; jedynie rentowności 2-letnich obligacji spadły o ok. 5 pb.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Cholewiński, Noble Bank

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Noble: sprzedaż detaliczna rozczarowała