Nowy Jedwabny Szlak to znacznie więcej niż sieć połączeń

Materiał partnera
aktualizacja: 12-05-2017, 16:32

W trakcie styczniowego forum ekonomicznego w Davos prezydent Xi Jinping zapowiedział organizację inauguracyjnego Forum Nowego Jedwabnego Szlaku w maju 2017 roku.

W trakcie tego wydarzenia Państwo Środka zaprezentuje projekty infrastrukturalne, które przybliżą ten kraj do realizacji ten ambitnego projektu. Forum odbędzie się w warunkach niepewności co do przyszłego kształtu globalnej gospodarki. Władze USA odwracają rozwiązania wprowadzane w przeszłości w celu większej integracji gospodarczej na świecie. Wielka Brytania negocjuje warunki wyjścia z Unii Europejskiej ze swoimi wspólnotowymi partnerami. Wybory w niektórych krajach spowodowały zmianę z podziału sceny politycznej na prawą i lewą stronę na podział na zwolenników koncepcji nacjonalistycznych i międzynarodowych.

Podczas gdy politycy i negocjatorzy stawiają czoła nowym warunkom funkcjonowania, „nowe” nadchodzi również w obszarze międzynarodowej wymiany handlowej. Innowacje technologiczne w połączeniu z postępem w dziedzinie logistyki otwierają dla firm nowe rynki, stawiając sens dotychczasowych modeli biznesowych pod znakiem zapytania.

Poziom złożoności globalnych sieci dostaw prawdopodobnie osiągnął swój szczyt, rośnie natomiast zainteresowanie intra- i interregionalną wymianą handlową. Rola Chin w stymulowaniu tych przepływów rośnie na znaczeniu, czego najlepszym przykładem jest Nowy Jedwabny Szlak.

Inwestując w sieci kolejowe, porty czy elektrownie wzdłuż historycznego Jedwabnego Szlaku, Chiny chcą stymulować rozwój międzynarodowej wymiany handlowej. Nie chodzi tylko o handel między Państwem Środka i sąsiadującymi z nim rynkami, ale z krajami Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu.

Efekty tej inicjatywy są coraz bardziej widoczne. Tylko w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 roku chińskie firmy podpisały 4 tys. kontraktów inżynierskich pod „parasolem” Nowego Jedwanego Szlaku, których wartość sięgnęła w sumie 70 mld USD.

Do realizacji tych projektów niezbędne będą materiały budowlane, maszyny i specjalistyczne usługi inżynierskie. W przyszłości nowa infrastruktura pozwoli na uproszczenie łańcuchów dostaw, przyspieszenie transportu i obniżenie kosztów prowadzenia działalności. Firmy dostosują swoje procesy produkcyjne i strategie dystrybucji do tych nowych warunków, aby wykorzystać wynikające z nich szanse, co zaowocuje wzrostem wymiany handlowej.

Chiny oczekują, że ich wymiana handlowa z krajami leżącymi na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku przekroczy 2,5 biliona dolarów rocznie w trakcie nadchodzącej dekady. Za przykład projektu, który przyczyni się do tego wzrostu, może służyć rozwój transportu dóbr koleją, która już dziś łączy 27 chińskich miast z 11 europejskimi krajami.

Skutkiem budowy Nowego Jedwabnego Szlaku będzie również redefinicja wymiany handlowej, ze zdominowanej przez towary, na uwzględniającą w większym stopniu dostarczanie usług, od konsultingu po sprzedaż detaliczną online. W marcu 2017 roku malezyjski premier Najib Razak wspólnie z twórcą portalu aukcyjnego Alibaba, Jackiem Ma, przedstawił szczegóły Cyfrowej Strefy Wolnego Handlu w Malezji. Przedsięwzięcie to obejmuje zarówno usługi w ramach satelitarnych „hubów”, jak i wirtualne platformy usługowe, a jego celem jest wzmocnienie innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw oraz handlu produktami materialnymi i niematerialnymi.

To dopiero pierwsze kroki na ścieżce do realizacji potencjału wynikającego z Nowego Jedwabnego Szlaku. Skorzystają na tym na pewno Chiny, ale także ich sąsiedzi z Azji i partnerzy handlowi z innych części świata.

Wraz z postępującym rozwojem rynków wschodzących i ich ewolucją w kierunku gospodarek napędzanych przez konsumpcję, tamtejsza klasa średnia będzie zgłaszała coraz większy popyt na dobra i usługi z takich sektorów jak np. służba zdrowia, edukacja czy turystyka. Z naszych prognoz wynika, że klasa średnia na rynkach wschodzących zwiększy się o 3 mld osób do 2030 roku. Będzie to zmiana, która spowoduje przesunięcie się światowego centrum konsumpcji do Azji.

Przygotowując się na taki rozwój sytuacji, Chiny zobowiązały się m.in. do udzielenia Laosowi pomocy w budowie wartego 6 mld USD połączenia kolejowego między Vientian a chińską prowincją Junan do 2020 roku. W międzyczasie powstaje połączenie Singapur-Kunming o długości 7 tys. km, a Chińczycy zdobywają kontrakt na budowę liczącego 150 km i wartego 5,1 mld USD szybkiego połączenia kolejowego między Dżakartą a Bandung, trzecim wśród największych miast Indonezji.

Rozwój infrastruktury nie tylko przyczyni się do szybszego i tańszego przemieszania się ludzi, ale przyniesie też korzyści biznesowe. Towary o krótkim terminie przydatności, jak np. żywność, będą mogły trafiać na rynki Azji Środkowej, Europy i Bliskiego Wschodu z Australii czy Nowej Zelandii przez Chiny w krótszym czasie. A gdy Chińczycy zakończą prace nad nową elektrownią w Egipcie, 16 milionów mieszkańców tego kraju będzie miało dostęp do stabilnego źródła energii, którego potrzebują do rozwoju cyfrowej gospodarki.

Promując Forum Nowego Jedwabnego Szlaku, chińskie władze ogłosiły, że spotkanie to przyspieszy prace nad wieloma dużymi projektami i zaowocuje podpisaniem umów dot. współpracy przy ich realizacji. Jednocześnie potwierdziły, że Chiny nie zamierzają monopolizować korzyści wynikających z realizacji tego przedsięwzięcia, ani nawet być jego głównym beneficjentem. Jak mówią, celem jest „współpraca z krajami-partnerami, aby tort do podziału był większy”.

Jako idea, Nowy Jedwabny Szlak jest ambitnym i pozytywnym przedsięwzięciem. Zgodnie z tą ideą, zwiększając inwestycje możemy zwiększyć wymianę handlową, co z kolei będzie miało korzystny wpływ na PKB. Wobec niepewności, z jaką musimy się dziś mierzyć, powinniśmy cieszyć się ze spotkania światowych liderów w Pekinie i oczekiwać od nich wykorzystania Nowego Jedwabnego Szlaku do zwiększania współpracy międzynarodowej w przyszłości.

Autorką tekstu jest Nathalie Blyth, Globalna Dyrektor Zarządzająca Pionem Finansowania Handlu w Grupie HSBC.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Nowy Jedwabny Szlak to znacznie więcej niż sieć połączeń