Nowy prezes KW wzmocni marketing, zredukuje zatrudnienie

Polska Agencja Prasowa SA
24-07-2006, 14:49

Wzmocnienie marketingu, pozyskanie nowych odbiorców węgla, uporządkowanie grupy kapitałowej oraz efektywniejsze niż dotąd zmniejszanie zatrudnienia na powierzchni zapowiada nowy prezes Kompanii Węglowej (KW), Grzegorz Pawłaszek, który w poniedziałek oficjalnie objął kierowanie firmą.

Wzmocnienie marketingu, pozyskanie nowych odbiorców węgla, uporządkowanie grupy kapitałowej oraz efektywniejsze niż dotąd zmniejszanie zatrudnienia na powierzchni zapowiada nowy prezes Kompanii Węglowej (KW), Grzegorz Pawłaszek, który w poniedziałek oficjalnie objął kierowanie firmą.

Pawłaszek, który wcześniej kierował Południowym Koncernem Węglowym, zajął miejsce odwołanego w czerwcu Maksymiliana Klanka. O jego nominacji zdecydował wiceminister gospodarki Paweł Poncyljusz. W poniedziałek nowego prezesa wprowadził do firmy szef jej rady nadzorczej, Edward Nowak.

- Rada oczekuje bardzo zdecydowanych działań restrukturyzacyjnych w Kompanii, ale bez chaosu i nerwowej atmosfery. Ma to być solidna menedżerska praca. Najważniejsze, żeby zarząd skupił się na aktualizacji strategii firmy - powiedział PAP Nowak.

Dodał, że rada oczekuje od prezesa i zarządu przedstawienia rozwiązań, umożliwiających utrzymanie prognozowanego na ten rok zysku firmy w wysokości ok. 102 mln zł (po półroczu zysk netto wyniósł 6,3 mln zł) oraz zachowanie płynności finansowej.

- Chcemy za wszelką cenę utrzymać ten wynik i zawalczyć o płynność. Bo płynność jest zagrożona przez np. wypłatę 60 mln zł w ramach porozumienia ze związkami, pożar w kopalni Bielszowice, zatrzymanie ścian w kopalni Rydułtowy-Anna - wyliczał Nowak.

Blisko 60 mln zł to koszt bonów towarowych dla załogi, wydanych pracownikom jako świadczenie z ubiegłorocznego zysku spółki. W kopalni Bielszowice z powodu podziemnego pożaru trzeba było zatrzymać ścianę wydobywczą, co zwiększyło straty zakładu, a w kopalni Rydułtowy-Anna - dwie ściany, z powodu licznych tąpnięć w ich rejonie. Oznacza to ubytek 450 tys. ton węgla rocznie i rosnące straty kopalni.

Prezes i szef rady nadzorczej nie chcieli jednoznacznie powiedzieć, czy "zdecydowana restrukturyzacja" Kompanii powinna oznaczać redukcję zdolności produkcyjnych, czyli zamknięcie kolejnych kopalń. Nowak podkreślił, że wobec spadającego zapotrzebowania na węgiel i jego cen, konieczne jest dostosowanie firmy do sytuacji na rynku. Pawłaszek mówił, że zamiast myślenia o redukcji mocy, trzeba wzmocnić marketing i szukać nowych rynków dla węgla.

- Redukcja mocy to ostatni element, który trzeba analizować w firmie. Najpierw trzeba optymalnie wykorzystać to, czym się dysponuje. Widzę tu zbyt mało agresywny marketing. Jest konieczność poszerzania rynku dla węgla. Nie jest tak, że węgiel sam znajdzie ludzi; to ludzie muszą znaleźć dla niego miejsce na rynku - powiedział PAP Pawłaszek.

Według niego, należy zrobić wszystko, aby węgiel powrócił jako źródło ciepła tam, gdzie w ostatnich latach zastąpił go gaz czy olej opałowy. - Jest olbrzymia możliwość sięgnięcia po rynki, które są zdecydowanie bardziej opłacalne niż eksport, a także zdecydowanie tańsze i korzystniejsze dla konsumenta - ocenił.

Prezes zaznaczył, że nieefektywne moce produkcyjne trzeba redukować, ale musi to być poprzedzone analizami. Przypomniał, że w niedługiej perspektywie w niektórych śląskich kopalniach kończą się zasoby węgla, a to oznacza naturalne wygaszenie niektórych zakładów. Nie powiedział, czy będzie to dotyczyć kopalni Polska- Wirek, która - zgodnie z planami poprzedniego zarządu spółki - miała zakończyć wydobycie z końcem 2006 roku.

Pawłaszek zapewnił, że nikt z pracowników kopalni Silesia, wchodzącej od ubiegłego roku w skład połączonej kopalni Silesia- Brzeszcze, nie straci pracy. W ostatnich dniach działające tam związki zawodowe rozpoczęły protesty przeciwko wstrzymaniu robót przygotowawczych w kopalni. Według ich informacji, wycofanie z dołu górniczych kombajnów zmierza do likwidacji zakładu na początku 2008 r., na którą nie chcą się zgodzić.

Prezes zapowiedział, że sprawa przyszłości Silesii zostanie poddana dalszym analizom i będzie przedmiotem rozmów ze stroną społeczną. Według niego, aby kopalnia mogła dobrze funkcjonować, wymaga olbrzymich inwestycji, de facto polegających na budowie nowego zakładu. Firmy na to nie stać. Stąd plan wydobycia już udostępnionego węgla oraz zabezpieczenia złoża i infrastruktury Silesii na przyszłość.

Pawłaszek opowiedział się za szybszą niż dotąd restrukturyzacją zatrudnienia na powierzchni. Według Nowaka, obecnie Kompania zatrudnia tam ponad 2 tys. osób więcej niż zakładał rządowy program. Nowy prezes KW chciałby stworzyć dla nich specjalny pakiet, zachęcający do odejścia z pracy.

- Utrzymanie pracownika kosztuje rocznie ok. 50-60 tys. zł. Jeżeli ten koszt ma być ponoszony przez kilka lat, warto pomyśleć o przygotowaniu specjalnego pakietuö - ocenił. Część pracowników powierzchni mogłaby znaleźć pracę na dole, niektórzy także w licznych spółkach z grupy Kompanii.

Uporządkowanie grupy kapitałowej KW Nowak uznał za jedno z kluczowych zadań nowego prezesa. - Zależy nam, aby te winogrona wiszące wokół Kompanii zostały zdecydowanie obcięte. Firma nie może mieć takiego majątku rzeczowego i finansowego jak dziś, musi skupić się na podstawowej działalności - powiedział Nowak.

Kompania Węglowa to największa górnicza firma w Europie, zatrudniająca 68,5 tys. osób w 17 kopalniach. Produkuje ponad połowę wytwarzanego w Polsce węgla kamiennego. W pierwszym półroczu zanotowała 6,3 mln zł zysku netto wobec 131,7 mln zł w tym samym czasie 2005. W czerwcu tego roku strata netto wyniosła 32,8 mln zł, a strata na sprzedaży węgla ponad 10 mln zł. Po półroczu zysk na każdej tonie wyniósł 3,15 zł, wobec 11,70 zł w tym samym czasie 2005 r. Spółka tłumaczy to m.in. zmniejszeniem sprzedaży i spadkiem cen węgla. Średnia cena w eksporcie jest niższa od średniego kosztu produkcji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Nowy prezes KW wzmocni marketing, zredukuje zatrudnienie