O cyfrowej transformacji polskiej służby zdrowia podczas Forum e-Zdrowia 2018

EG
opublikowano: 28-09-2018, 12:36

Kluczowa jest stopniowa, ale konsekwentna przebudowa systemu zdrowia, aby był on w stanie przyswoić rozwiązania z obszaru informatyzacji, telemedycyny i sztucznej inteligencji. W centrum cyfrowej transformacji powinien być pacjent. To główne wnioski z Forum e-Zdrowia, podczas którego spotkali się decydenci, przedstawiciele samorządów, eksperci i członkowie organizacji pacjenckich.

Uczestnicy Forum e-Zdrowia starali się zdefiniować wyzwania i potrzeby zachodzącej właśnie digitalizacji polskiej służby zdrowia. Przyjęcie ustawy Internetowym Koncie Pacjenta czy tzw. węźle krajowym, wdrożenie pilotażu e-recepty i zapowiedź stopniowego wprowadzania e-skierowań – na naszych oczach proces informatyzacji nabiera rozpędu.

Wyświetl galerię [1/3]

Sopockie Forum e-Zdrowia

Materiały prasowe

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pilotaż e-skierowania w czwartym kwartale 2018 r.

Ważny głos krajowych i zagranicznych ekspertów

W Forum e-Zdrowia wzięli także udział przedstawiciele systemów opieki zdrowotnej spoza Polski – m.in. z Integrating the Healthcare Enterprise (IHE), NHS Digital (UK),  Nictiz (NL) i European Public Health Alliance (EPHA). Krajowi liderzy sektora podkreślali, jak cenne jest dla nich czerpanie doświadczenia zagranicznych ekspertów.

„Budujemy fundament, na którym będziemy mogli oprzeć kolejne usługi dla pacjentów, narzędzia dla lekarzy, algorytmy dla analityków” – powiedział podczas otwarcia Forum Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.

Adam Niedzielski, wiceprezes NFZ, zwrócił uwagę na potrzebę wdrażania w Polsce programów pilotażowych z zakresu telemedycyny, które w praktyce wykazują, czy przyjęte rozwiązania są efektywne i mogą zostać zastosowane w większej skali. 

Dyskusja wokół praw pacjentów i bezpieczeństwa danych medycznych

Bardzo wyraźnie podczas tegorocznej edycji forum wybrzmiał wątek pacjentocentryzmu. Uczestnicy docenili wprawdzie wyzwania i zagrożenia wskazane przez przedstawicieli personelu medycznego, którego opór przed wdrażaniem informatyzacji nadal występuje, ale to korzyści dla pacjenta były w centrum debaty. Głosem środowiska pacjenckiego w rozmowach dotyczących prawa do prywatności, e-recepty czy bezpiecznego przechowywania i wykorzystywania danych medycznych była m.in. Ewa Borek, prezes Fundacji MY Pacjenci.

„Kluczowym wątkiem poruszanym przez prelegentów był pacjentocentryzm. O tym, że wdrażane rozwiązania muszą skupiać się na korzyściach pacjenta, a przede wszystkim aktywizować go i włączać do procesu opieki mówili zarówno przedstawiciele lekarzy, świadczeniodawców, strona rządowa, jak i reprezentanci samych pacjentów, wskazywali na to również zagraniczni eksperci” - mówił Artur Pruszko, współtwórca i dyrektor Forum e-Zdrowia

Patronat nad Forum e-Zdrowia objęły Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Marszałek Województwa Pomorskiego, partnerem merytorycznym jest Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ).

PRZECZYTAJ TAKŻE: IX Forum Ochrony Zdrowia w Krynicy: Sektor ochrony zdrowia jako część gospodarki nastawionej na rozwój

 

KOMENTARZ EKSPERTA
Reinier Schlatmann, prezes Philips w krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Cyfryzacja – opcja czy konieczność?

Coraz częściej stawia się znak równości między poprawą zdrowia populacyjnego a wzrostem gospodarczym i tak jak w Polsce, coraz częściej o wyzwaniach stojących przed służbą zdrowia dyskutuje się w znacznie szerszym gronie, niż tylko ekspertów zajmujących się ochroną zdrowia.

Istotnym elementem tych rozmów jest cyfryzacja, czyli wykorzystanie zdobyczy Rewolucji Przemysłowej 4.0 do stawiania czoła wyzwaniom demograficznym i epidemiologicznym.

W ostatnich latach średnia szacowana długość życia przekroczyła 80 lat, zaś 70-80 proc budżetu na ochronę zdrowia w krajach Unii Europejskiej już teraz przeznaczane jest na przeciwdziałanie chorobom cywilizacyjnym, które w znacznej mierze dotyczą właśnie osób starszych. To pokazuje skalę problemu a jednocześnie tłumaczy, dlaczego tak duży nacisk kładzie się na cyfryzację służby zdrowia, i dlaczego uważa się ją za niezbędną, by zaadresować te wyzwania.

Digitalizacja w znaczący sposób polepsza dostęp do służby zdrowia, poprawiając satysfakcję lekarzy i poczucie bezpieczeństwa pacjentów, a także podnosząc efektywność kosztową. Co więcej badania społeczne pokazują wysoką gotowość pacjentów do wdrożenia tego typu podejścia. Także środowisko medyczne, podczas spotkań takich jak Forum e-Zdrowia, dyskutuje nie tyle „czy”, ale „jak” najlepiej i najszybciej osiągnąć cyfrową dojrzałość.

Według Future Health Index występuje wyraźna korelacja między wysokim poziomem wdrożenia rozwiązań analitycznych i integrujących dane, a poziomem zaufania personelu medycznego do możliwości systemu służby zdrowia, jeśli chodzi o odpowiedzi na potrzeby pacjentów.Także pacjenci, włączając tych w wyższych grupach wiekowych, pokazują otwartość na cyfrowe rozwiązania w służbie zdrowia. Jak wynika z raportu „E-zdrowie oczami Polaków” prawie 70 proc. badanych powyżej 60 roku życia twierdzi, że rozwój telemedycyny wpłynie pozytywnie na życie społeczne. 75 proc. osób w grupie powyżej 50 lat chciałoby zaś otrzymywać receptę drogą elektroniczną.

Polska widocznie zwiększa tempo wdrażania rozwiązań cyfrowych i pacjenci już niedługo będą mogli korzystać z takich narzędzi jak e-skierowanie, e-zwolnienie czy e-recepta. Cyfrowa transformacja to jednak nie tylko technologie czy narzędzia informatyczne, lecz także umiejętność zarządzania zmianą. Dodatkowo, potrzebne są cyfrowe kompetencje, czyli odpowiednia edukacja obecnych i przyszłych przedstawicieli zawodów związanych z ochroną zdrowia. Ważne jest też to, by kreowanie rozwiązań było ściśle powiązane z potrzebami pacjentów i specjalistów medycznych. Nie mniej istotna jest również szeroka edukacja społeczna w zakresie korzyści, by zwielokrotnić efekty wdrożonych rozwiązań. Jednak, żeby w pełni korzystać z e-Zdrowia, potrzebne są jeszcze dwie składowe tj. standaryzacja rozwiązań oraz regulacje na poziomie krajowym i ponadnarodowym. Odpowiednie podejście w wymienionych obszarach umożliwi skuteczne budowanie dojrzałości cyfrowej na coraz wyższych poziomach.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: EG

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / O cyfrowej transformacji polskiej służby zdrowia podczas Forum e-Zdrowia 2018