O czym myślą kobiety biznesu? Liderki i studentki przewidują przyszłość

Partnerem strategicznym projektu jest Alior Bank
opublikowano: 2025-12-09 08:30

„Puls Biznesu”, we współpracy z firmą badawczą WiseRabbit, sprawdził, jak liderki i studentki postrzegają przyszłość Polski, świata i swoich firm. Wyniki badania pokazują, że mimo różnic pokoleniowych obawy i potrzeby są zaskakująco podobne.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Podcast „Jutro brzmi kobieco” powstał z wyjątkowej okazji. Ranking 100 Kobiet Biznesu, organizowany przez „Puls Biznesu”, obchodzi w tym roku swoje piętnastolecie.

Dwie grupy kobiet pod lupą

To już piętnasta edycja, w której wyróżniamy sto kobiet. Pięćdziesiąt z nich to liderki dużych firm, o przychodach powyżej 50 mln zł, a pięćdziesiąt zarządza firmami średniej wielkości, o przychodach wynoszących od 10 do 50 mln zł.

Laureatki rankingu to zawsze niezwykła grupa kobiet. Są odważne, kompetentne i wytrwałe. Są prawdziwymi liderkami. Dlatego z okazji jubileuszu postanowiliśmy przyjrzeć im się bliżej i przeprowadzić specjalne badanie.

Wraz z partnerem, firmą badawczą WiseRabbit, przyjrzeliśmy się bliżej dwóm grupom kobiet: doświadczonym liderkom i studentkom. Zapytaliśmy je o to, jak widzą przyszłość Polski, świata i swoich firm.

O wnioskach z tego badania Magdalena Graniszewska, redaktor prowadząca ranking 100 Kobiet Biznesu, rozmawia w podcaście z Martą Biercą, prezeską WiseRabbit, i Beatą Stawiarską, wiceprezeską Alior Banku.

Inflacja i konflikty martwią najmocniej

W badaniu, zrealizowanym latem 2025 r., wzięły udział dwie grupy kobiet: będące w trakcie studiów oraz zajmujące stanowiska zarządcze. Łącznie grupa ta liczyła 732 osoby.

Pytaliśmy je m.in. o zjawiska, które będą miały wpływ na Polskę w perspektywie najbliższych latach. Okazuje się, że młode kobiety i doświadczone liderki biznesu postrzegają te zjawiska w zaskakująco podobny sposób. W ich opinii największe znaczenie będzie miała utrzymująca się inflacja oraz narastające napięcia i konflikty międzynarodowe.

W badaniu mocno wybrzmiewa m.in. potrzeba mentoringu. Aż 82 proc. kobiet zgłasza zapotrzebowanie na taką metodę wsparcia rozwoju zawodowego.

Wsparcie w męskiej branży poszukiwane

Potrzebę mentoringu widzi i odczuwa również Beata Stawiarska.

— Po ok. 25 latach pracy w IT i technologiach mogę powiedzieć, że jest to świat bardzo męski. Brakowało mi w nim mentoringu kobiecego. Dziś, już jako menedżerka, sama udzielam się jako mentorka. Chcę się dzielić doświadczeniem. Współpracuję najczęściej z kobietami, ale są w tym gronie również mężczyźni. Widzę wyraźnie, że motywacja kobiet jest większa - mówi Beata Stawiarska.

- Badanie pokazało też, że dla kobiet istotny jest mentoring odwrócony (zakładający czerpanie z perspektywy młodszych - red.). Dla mnie ten typ mentoringu również ma duże znaczenie. Od młodszych kolegów z zespołu uczę się np. podejścia do technologii czy świeżego spojrzenia na tematy. To bardzo fajne - dodaje w podcaście Marta Bierca