Podcast „Jutro brzmi kobieco” powstał z wyjątkowej okazji. Ranking 100 Kobiet Biznesu, organizowany przez „Puls Biznesu”, obchodzi w tym roku swoje piętnastolecie.
Dwie grupy kobiet pod lupą
To już piętnasta edycja, w której wyróżniamy sto kobiet. Pięćdziesiąt z nich to liderki dużych firm, o przychodach powyżej 50 mln zł, a pięćdziesiąt zarządza firmami średniej wielkości, o przychodach wynoszących od 10 do 50 mln zł.
Laureatki rankingu to zawsze niezwykła grupa kobiet. Są odważne, kompetentne i wytrwałe. Są prawdziwymi liderkami. Dlatego z okazji jubileuszu postanowiliśmy przyjrzeć im się bliżej i przeprowadzić specjalne badanie.
Wraz z partnerem, firmą badawczą WiseRabbit, przyjrzeliśmy się bliżej dwóm grupom kobiet: doświadczonym liderkom i studentkom. Zapytaliśmy je o to, jak widzą przyszłość Polski, świata i swoich firm.
O wnioskach z tego badania Magdalena Graniszewska, redaktor prowadząca ranking 100 Kobiet Biznesu, rozmawia w podcaście z Martą Biercą, prezeską WiseRabbit, i Beatą Stawiarską, wiceprezeską Alior Banku.
Inflacja i konflikty martwią najmocniej
W badaniu, zrealizowanym latem 2025 r., wzięły udział dwie grupy kobiet: będące w trakcie studiów oraz zajmujące stanowiska zarządcze. Łącznie grupa ta liczyła 732 osoby.
Pytaliśmy je m.in. o zjawiska, które będą miały wpływ na Polskę w perspektywie najbliższych latach. Okazuje się, że młode kobiety i doświadczone liderki biznesu postrzegają te zjawiska w zaskakująco podobny sposób. W ich opinii największe znaczenie będzie miała utrzymująca się inflacja oraz narastające napięcia i konflikty międzynarodowe.
W badaniu mocno wybrzmiewa m.in. potrzeba mentoringu. Aż 82 proc. kobiet zgłasza zapotrzebowanie na taką metodę wsparcia rozwoju zawodowego.
Wsparcie w męskiej branży poszukiwane
Potrzebę mentoringu widzi i odczuwa również Beata Stawiarska.
— Po ok. 25 latach pracy w IT i technologiach mogę powiedzieć, że jest to świat bardzo męski. Brakowało mi w nim mentoringu kobiecego. Dziś, już jako menedżerka, sama udzielam się jako mentorka. Chcę się dzielić doświadczeniem. Współpracuję najczęściej z kobietami, ale są w tym gronie również mężczyźni. Widzę wyraźnie, że motywacja kobiet jest większa - mówi Beata Stawiarska.
- Badanie pokazało też, że dla kobiet istotny jest mentoring odwrócony (zakładający czerpanie z perspektywy młodszych - red.). Dla mnie ten typ mentoringu również ma duże znaczenie. Od młodszych kolegów z zespołu uczę się np. podejścia do technologii czy świeżego spojrzenia na tematy. To bardzo fajne - dodaje w podcaście Marta Bierca
