O szczurach, taktyce i strategii

Paweł M. Kowalewski
01-06-2005, 00:00

Wraz z postępującym kapitalizmem nasila się moda na przedstawianie życia jako wyścigu niezbyt sympatycznych gryzoni czy też jako brutalnej walki o przetrwanie. Fakt, działalność gospodarcza to nieustanne zmaganie z konkurentami i urzędnikami — coraz mocniejszym orężem staje się w niej informacja.

W warunkach konkurencji, niczym w konflikcie zbrojnym, biznesmeni podejmują decyzje taktyczne i strategiczne. Uproszczone rozróżnienie między nimi sprowadza się do czasu, w jakim mają pojawić się skutki tych posunięć. Owoców kroków o charakterze taktycznym spodziewamy się szybko, na rezultaty działań strategicznych czekamy dłużej. W długim terminie — jak mawiał Keynes — wszyscy będziemy martwi, oczywiście o ile tymczasem nie nastąpi radykalny postęp w naukach medycznych... Ale do rzeczy: prasa gospodarcza dostarcza przedsiębiorcy danych do obu rodzajów decyzji, dlatego warto poświęcić codziennie trochę czasu lekturze zaabonowanych gazet.

Informacje o nowych przedsięwzięciach gospodarczych sygnalizują wejście na rynek potencjalnego klienta albo konkurenta. Większość przedsiębiorców będzie chciała się też zapoznać z aktualnymi notowaniami giełd papierów wartościowych i towarowych, kursami walut czy stopami procentowymi. Informacje czy ogłoszenia o przetargach pozwolą lepiej ukierunkować pracę działu handlowego. Przydatne okażą się doniesienia o poczynaniach polityków i urzędników, w pocie czoła pracujących nad lepszym „uregulowaniem” gospodarki. Z uwagą warto obserwować wiadomości podatkowe, nie tylko z resortu finansów i z parlamentu, ale z organów skarbowych, które na co dzień te przepisy stosują. Dziennikarze i doradcy podatkowi rzucają światło na te niejasne paragrafy, co pozwala przedsiębiorcy ograniczyć ryzyko surowych kar nakładanych przez fiskusa.

Jak się rzekło, przedsiębiorcy podejmują również decyzje strategiczne. Czy rezultatem ich będzie zwiększenie inwestycji, czy restrukturyzacja i sprzedaż mniej rentownej części działalności, czy jeszcze coś innego — są brzemienne w skutki.

Czytelnik prasy gospodarczej (w szczególności prenumerator z dostępem do internetowych archiwów) znajdzie w niej informacje pozwalające na świadomy wybór drogi rozwoju przedsiębiorstwa. Pomogą mu choćby raporty i analizy branżowe o stanie i perspektywach danej dziedziny gospodarki (czy gospodarki w ogóle). Na łamach da się też dostrzec studia przypadków czyli historie przedsiębiorstw, rozwiązujących podobne problemy w rozmaity sposób. Zamiast uczyć się na własnych błędach, znacznie taniej (i szybciej) uczyć się na błędach innych, a jeszcze lepiej — na ich sukcesach. Trzeba też koniecznie wspomnieć o tekstach poradniczych....

Słowem: przedsiębiorca nie może sobie pozwolić na ryzyko podejmowania decyzji bez uzasadnienia ich odpowiednimi danymi. A te są dostępne na wyciągnięcie ręki. Pożytecznej lektury!

Paweł M. Kowalewski niezależny konsultant

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł M. Kowalewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / O szczurach, taktyce i strategii