O szczytach trzeba rozmawiać

RED. Marcin Bołtryk
opublikowano: 20-03-2014, 00:00

KOMENTARZ

DANIEL FRANKE

członek zarządu Rohlig Suus Logistic

W większości krajów świata występują okresy regularnych drogowych szczytów przewozowych, kiedy liczba przewożonych towarów w ciągu kilku ostatnich dni miesiąca wzrasta nawet o ponad kilkadziesiąt procent powyżej średniej. Dotyczy to nie tylko towarów branży FMCG, ale także wielu innych, obracających tzw. towarami wysoko wolumenowymi, np. budowlanej czy AGD/RTV. Próba ograniczania tego zjawiska nie ma sensu, gdy jest ono rezultatem rzeczywistego popytu.

Niestety, są również sztucznie wywoływane szczyty przewozowe, a ich przyczyny są powszechnie znane na rynku i… powszechnie akceptowane. To przede wszystkim systemy premiowe działów handlowych, a także rabaty progowe przydzielane klientom korporacyjnym albo sieciowym za przekroczenie oczekiwanej wielkości zakupów w ustalonym okresie. Prawie zawsze i dla wszystkich ten okres jest taki sam, czyli miesiąc kalendarzowy lub kwartał. Takie zachowania nie wiążą się z rzeczywistym popytem. Mają za to ogromny wpływ na wynik i jakość usług logistycznych, gdyż są praktykowane przez większość firm tworzących największe potoki ładunkowe. Czy warto próbować zmieniać te zachowania w imię mało istotnego szczytu przewozowego końca miesiąca lub końca kwartału? Nie warto. Bo prawie na pewno nie będzie to próba zakończona sukcesem.

Tylko czy to na pewno zjawisko mało istotne? Kto miał do czynienia z łańcuchem dostaw dużych partii do odbiorców w całym kraju, wie, jakiego rzędu są to koszty. Zarówno bezpośrednie (zasoby transportowe czy magazynowe), jak i pośrednie (obniżona jakość obsługi, czasami wręcz utracona sprzedaż). Są też koszty społeczne, zwykle pomijane w dyskusji, bo trudniej je zidentyfikować (większa liczba samochodów ciężarowych na drogach w tym okresie, wzrost liczby wypadków). Równie rzadko uświadamiamy sobie skutki dla wielu firm transportowych, podwykonawców operatorów logistycznych czy bezpośrednio świadczących usługi klientom. Są to zazwyczaj małe albo średnie przedsiębiorstwa, dysponujące flotą kilkunastu czy kilkudziesięciu pojazdów. Wprawdzie nie mają problemu ze znalezieniem zleceń w okresach szczytów przewozowych, ale znacznie gorzej radzą sobie w pozostałe dni miesiąca.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Warto to zjawisko zrozumieć. I warto naśladować firmy, które nie zmieniając pryncypiów swoich strategii sprzedażowych, tak je zmodyfikowały, że w efekcie… nadal mają szczyty przewozowe, ale zmniejszyły ich skalę. Główną rolę w eliminowaniu negatywnych skutków sztucznych szczytów przewozowych musi pełnić przedsiębiorca, który zaprosi operatora do aktywnego udziału w kształtowaniu łańcucha dostaw w powiązaniu z polityką handlową firmy. Rolą operatora jest podpowiadać i inspirować, wspólnie z przedsiębiorcą spojrzeć bardziej holistycznie na procesy logistyczne i sprzedażowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RED. Marcin Bołtryk

Polecane