O tym, jak wybierano Gazele Biznesu

Katarzyna Kompowska, Marcin Pondo
08-12-2004, 00:00

W roku 2003 przekonaliśmy się, że miano Gazela Biznesu stało się rozpoznawalnym hasłem w środowisku polskich przedsiębiorców. Utrwaliło się w ich świadomości i zyskało rangę cenionego tytułu, który warto mieć w swojej kolekcji. Wiele firm laureatów umieszcza znany już symbol we własnych materiałach firmowych, na stronach WWW czy w ofertach dla klientów, ponieważ ich zarządy przekonały się, że są to dobrze postrzegane referencje. Dlatego chętnie przystaliśmy na propozycję przygotowania tego rankingu po raz czwarty, to dla Coface Intercredit zaszczyt, satysfakcja, ale przede wszystkim wielkie wyzwanie.

Do realizacji tego przedsięwzięcia wykorzystujemy zarówno naszą wiedzę i doświadczenie, jak i posiadane zasoby informacji. Już trzynasty rok przygotowujemy dla wymagających i zapobiegliwych przedsiębiorców raporty handlowe o firmach, poddając ocenie ich wiarygodność jako partnera handlowego. Nasza stale wzbogacana i aktualizowana baza danych to źródło wiedzy pozwalające na selekcję i ocenę firm, które powinny znaleźć się w rankingu. Szczegóły sposobu jego przygotowania przybliży Czytelnikom szef zespołu specjalistów Marcin Pondo.

Gratulując wszystkim tegorocznym Gazelom pragnę podzielić się pewną refleksją. W maju Polska dołączyła do UE, dlatego z niecierpliwością będziemy czekać na przyszłoroczną edycję rankingu aby przekonać się, czy wpłynęło to na sytuację polskich firm. Czy sprostają nowym wyzwaniom, czy dostosują się do warunków wspólnego rynku? Oby tak się stało.

Katarzyna Kompowska prezes Coface Intercredit Poland

Moja przygoda z Gazelami trwa już cztery lata. To wystarczająco długi czas, aby wczuć się w ducha tego rankingu. To, co dla mnie najważniejsze, to fakt, że z roku na rok firm Gazel przybywa i — co istotne — wiele z nich znajduje się ponownie na liście, niektóre nawet co roku.

W tym roku do grona Gazel zakwalifikowaliśmy 2002 przedsiębiorstwa. Przebadaliśmy około 20 tys. bilansów firm, które naszym zdaniem mogły spełniać zadane kryteria. Uwzględniliśmy też zgłoszenia kilkuset firm, które same nadesłały ankiety. Wynik finansowy potwierdzający dynamiczny rozwój, ale także poświadczona wiarygodność to podstawowe kryteria. Nasz zespół specjalistów korzystał z bogatych źródeł: bazy danych Coface Intercredit, zawierającej także referencje dostawców, z informacji przekazanych przez badane firmy. Potwierdzenia szukaliśmy także w Monitorze Polskim B, w Monitorze Spółdzielczym, w internetowym archiwum „Pulsu Biznesu”, w bazie firm windykowanych przez Coface, w przygotowywanym przez nas Ogólnopolskim Informatorze Upadłościowym i w sądach rejonowych, aby upewnić się, czy z firmami nie dzieje się nic złego.

Pragnę podkreślić, że przygotowując ranking korzystaliśmy wyłącznie z legalnych źródeł informacji, a więc byliśmy wierni zasadzie pracy wywiadowni gospodarczej. Pozyskane w ten sposób informacje zostały poddane analizie przez naszych specjalistów. Chcę również zwrócić uwagę na unikalność tego rankingu, ze względu na to, że znalazły się w nim firmy sprawdzone i kwalifikowane. Nie jest to zatem lista przedsiębiorstw uszeregowanych według jednego kryterium np. obrotów, lecz zestawienie dobrych polskich małych i średnich firm.

Marcin Pondo szef zespołu przygotowującego ranking

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kompowska, Marcin Pondo

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Strona główna / O tym, jak wybierano Gazele Biznesu