Obwodnica Raciborza będzie kosztowała 300 mln zł

PAP, DI
opublikowano: 22-04-2019, 11:05

Wschodnia Obwodnica Raciborza, której budowę przygotowuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, będzie prawdopodobnie kosztowała o połowę więcej, niż oszacowano w unijnym projekcie, czyli około 300 mln zł, zamiast 200 mln zł. Inwestor poznał już oferty potencjalnych wykonawców.

Wschodnia Obwodnica Raciborza jest jedną z największych inwestycji dofinansowanych środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego (RPO). Z tych środków do projektu oszacowanego pierwotnie na 200,1 mln zł, zapewniono 146 mln zł dotacji. To największe wsparcie przyznane w drugim i jednocześnie ostatnim konkursie RPO dot. inwestycji na drogach wojewódzkich woj. śląskiego.

Obwodnica będzie najbardziej wysuniętym na zachód odcinkiem Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna: wieloletniej inwestycji drogowej w południowej części woj. śląskiego, pokrywającej się z przebiegiem drogi nr 935. Powstaje ona w znacznym stopniu siłami samorządu woj. śląskiego, a także dużych miast, jak Żory czy Rybnik.

Zgodnie z projektem budowlanym początek tego liczącego ok. 8 km nowego odcinka drogi nr 935 znajdzie się w gminie Rudnik, na północ od miasta. Trasa rozpocznie się rondem przy drodze krajowej nr 45. Potem na wysokości dzielnicy Miedonia przetnie starą Odrę i wzdłuż kanału Ulgi pobiegnie do ul. Rybnickiej (obecna droga nr 935), gdzie zakończy się rondem na wysokości ul. Piaskowej.

Przetarg na realizację ruszył pod koniec grudnia ub. roku. Oferty otwarto na początku kwietnia (ZDW wówczas podał, że na inwestycję zamierza przeznaczyć 292,8 mln zł brutto). Siedmiu wykonawców zaproponowało ceny w przedziale 296,1 – 355,9 mln zł brutto (jedna oferta została złożona nieprawidłowo). Najniższą cenę zaoferował Strabag.

Obecnie ZDW ocenia oferty. Kryteriami oceny są: cena (60 proc.) oraz okres gwarancji, dodatkowe doświadczenie kierownika budowy oraz spełnienie dwóch założeń jakościowych (po 10 proc.). Określony w przetargu termin realizacji inwestycji to koniec lutego 2022 r.

Przygotowywana od lat wschodnia obwodnica Raciborza ma odciążyć szereg ulic tego miasta, m.in. Kozielską i Rybnicką, a docelowo umożliwić mieszkańcom szybką komunikację z autostradą A1.

Wschodnia obwodnica Raciborza to tzw. etapy 4. i 5. planowanego połączenia Raciborza i Rybnika – w ramach powstającej drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna. Wszystkie planowane etapy liczą 25 km. Między obwodnicą Raciborza a Rybnikiem, gdzie Droga Regionalna jest obecnie budowana, leżą jeszcze miejscowości: Kornowac, Gaszowice, Lyski oraz Rydułtowy.

Cała droga regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowo wybudowaną trasą o długości ok. 60 km. W zakończonych już lub trwających inwestycjach obejmujących jej odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego.

ZDW już w poprzednich latach zbudował północną obwodnicę Pszczyny, która jest początkiem Drogi Regionalnej oraz jej bezkolizyjne połączenie z drogą krajową nr 1. Dalej ZDW zmodernizował istniejącą drogę nr 935 do Żor, które z kolei zbudowały nowe odcinki trasy omijające – jako północna obwodnica - centrum tego miasta i łączące je z autostradą A1.

Obecnie sąsiedni Rybnik przy wsparciu środków unijnych buduje bezkolizyjne dwujezdniowe połączenie A1 z Żor do ul. Wodzisławskiej w tym mieście. W pierwszym konkursie dot. dróg wojewódzkich w obecnym śląskim RPO oszacowany na 433,7 mln zł projekt Rybnika otrzymał 290 mln zł dotacji – najwięcej z puli środków na ten cel.

W ostatnich dniach pochodzący z Raciborza odpowiedzialny m.in. za transport członek zarządu woj. śląskiego Michał Woś poinformował o powołaniu zespołu roboczego nadzorującego budowę Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna i zaproszeniu do niego włodarzy gmin, przez które przebiega droga. Zespół ma m.in. monitorować postępy prac.

Od 16 kwietnia katowicki ZDW prowadzi też dwuczęściowy przetarg na przebudowę istniejącej drogi 935 w Raciborzu i sąsiedniej gminie Kornowac. Pierwsza część przetargu dotyczy przebudowy skrzyżowania dróg 935 oraz 919 w centrum Raciborza (skrzyżowanie to leży poza przyszłą obwodnicą). Druga część postępowania obejmuje 5-kilometrowy odcinek DW 935 od kanału Ulga w Raciborzu (rejon zakończenia obwodnicy) do ul. Pamiątki w Kornowacu

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP, DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy