Ochroniarz ma pomagać i być wizytówką firmy

Kariera i praca Mirosław Konkel
opublikowano: 08-10-2019, 22:00

Emeryt pilnujący galerii handlowej? Na rynku przetrwają te agencje, które umieją się odciąć od stereotypów swojej branży

Kiedyś godzina pracy ochroniarza kosztowała 6-7 zł. Dziś zarabia on tyle co wykwalifikowany robotnik: 2500-3000 zł netto na miesiąc. A płace w branży ciągle rosną. Następstwem są coroczne, jeśli nie częstsze, renegocjacje z klientami. Przy czym instytucje publiczne nie mogą wykazać się elastycznością, bo w ramach trwających kontraktów mają z góry narzucony budżet. Lepiej jest w sektorze prywatnym — wiele firm zgadza się na waloryzację stawek, ale pod warunkiem, że im się to opłaci. W zamian spodziewają się wyższej jakości usług.

ILOŚĆ PRZECHODZI W JAKOŚĆ:
ILOŚĆ PRZECHODZI W JAKOŚĆ:
Dzięki wdrożeniom technologicznym i szkoleniom efektywność pracy ochroniarzy rośnie pomimo spadku ich liczby — mówi Radosław Busiło z zarządu RR Security
Fot. Marek Wiśniewski

Charyzma, uczciwość, prezencja

Czego klienci oczekują od ochroniarzy? Jakim ludziom chcieliby powierzyć pilnowanie swoich obiektów? Z tymi pytaniami spółka RR Security zwróciła się nie do bezpośrednich zleceniodawców, ale do recepcjonistów i innych osób, które na co dzień stykają się z pracownikami ochrony. Pozwoliło to na wskazanie cech i zachowań najbardziej pożądanych w tej grupie zawodowej. Główny wniosek z badania brzmi: usługobiorcy są gotowi zapłacić więcej, jeśli pracownicy ochrony mają dodatkowe umiejętności — głównie tzw. kompetencje miękkie, czyli związane z inteligencją społeczną i komunikacją interpersonalną. Chodzi o kulturę osobistą, łatwość nawiązywania kontaktów oraz biegłość w przekazywaniu informacji i rozwiązywaniu konfliktów. Pożądana jest również znajomość języka angielskiego w stopniu komunikatywnym.

— Klientom najbardziej zależy na poufności, uczciwości i czujności. Mówią też o odwadze, uprzejmości i uśmiechu. Ale wymagania respondentów coraz częściej skupiają się na elegancji, schludnym wyglądzie i higienie osobistej pracowników, które są wizytówką zarówno chronionego obiektu, jak i firmy, którą reprezentują — mówi Radosław Busiło z zarządu RR Security.

Cieniem na branży kładzie się armia inwalidów i emerytów zatrudnianych w ochronie. Mało prawdopodobne, że złapią oni złodzieja w galerii handlowej albo obezwładnią bandziora terroryzującego osiedle. Tymczasem konsumenci, petenci, lokatorzy i pracownicy mają prawo czuć się bezpiecznie.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Nie chodzi tylko o siłę i sprawność fizyczną. Ochroniarz powinien być w stanie udzielić pierwszej pomocy i wiedzieć, jak natychmiastowo skorzystać z defibrylatora AED. W obiektach biurowych odpowiada on za koordynację ewakuacji w razie pożaru — tłumaczy Radosław Busiło.

Kompetencje cyfrowe

Agencje ochroniarskie zmagają się z brakami kadrowymi. To jeden z powodów, dla których drastycznie obniżają wymagania stawiane kandydatom. Rozwiązaniem mogłoby być zatrudnianie cudzoziemców. Problem w tym, że licencjonowany pracownik ochrony musi być niekarany, a cudzoziemców nie można sprawdzić w Krajowym Rejestrze Karnym. Radosław Busiło zwraca uwagę, że klienci często wymuszają redukcję personelu — wprawdzie nie rezygnują całkowicie z ludzi, ale modyfikują swoje zamówienia,zmniejszając liczbę posterunków i obsadę.

— Rozwiązaniem są innowacje cyfrowe, w tym monitoring wizyjny i obchody wideo. Ograniczeniem w tej dziedzinie oprócz budżetów jest tylko wyobraźnia i specyfika pilnowanych obiektów. Inwestycje w technologie zwracają się niekiedy już po ośmiu miesiącach — zachwala przedstawiciel RR Security.

Systemy informatyczne w połączeniu z wysokiej jakości kamerami szybciej niż człowiek wychwytują incydenty będące odstępstwem od normy — jak czyjś szybki bieg lub upadek. W pierwszym przypadku może chodzić o ucieczkę złodzieja, w drugim — o zasłabnięcie chorej lub starszej osoby. Ale IT niesie z sobą wyzwanie: pracownicy ochrony muszą być biegli w technologiach. Tymczasem niektórzy, m.in. z powodu wieku, wolą pozostać przy analogowych narzędziach i metodach. Jakie wnioski płyną z sondażu RR Security? Ano takie, że branża ochroniarska musi bardziej przykładać się do rekrutacji i szkoleń. Te zaś powinny obejmować umiejętności społeczne, savoir vivre, udzielanie pierwszej pomocy, a także obsługę telewizji przemysłowej, elektronicznej księgi skarg i zażaleń oraz systemu rozpoznawania twarzy. Jedno jest pewne: sektor security czeka wiele nowości, a kto nie lubi zmian, będzie musiał odejść.

Sprawdź program konferencji "Employer Branding w praktyce", 27-28 listopada 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kariera i praca Mirosław Konkel

Polecane