Od czerwca większa ochrona konsumentów

PAP
opublikowano: 10-03-2014, 15:19

Od czerwca polskie firmy będą musiały stosować przepisy unijnej dyrektywy dotyczące praw konsumentów. Ujednolicenie w całej UE tych przepisów - zdaniem ekspertów - oznacza większą ochronę konsumentów podczas zakupów przez internet.

Jak mówiła w poniedziałek adwokat Joanna Affre z kancelarii prawnej Accreo Legal na konferencji prasowej zorganizowanej przez Polską Radę Biznesu, przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące praw konsumentów powinny być wdrożone do polskiego prawa do 13 grudnia 2013 roku. Tymczasem projekt ustawy o prawach konsumenta, autorstwa resortu sprawiedliwości, został przyjęty przez rząd pod koniec grudnia 2013 r. i jest po pierwszym czytaniu w Sejmie. Najpóźniej od 13 czerwca tego roku firmy powinny zacząć stosować te rozwiązania.

Zdaniem Affre, choć projekt nie zrewolucjonizuje obrotu konsumenckiego, to przewiduje kilka istotnych zmian. Jedną z nich jest wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy, zawieranej między konsumentem a przedsiębiorcą, z 10 do 14 dni kalendarzowych. Chodzi zarówno o umowy zawierane na odległość, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa. "W przypadku, gdy konsument nie zostanie poinformowany o prawie odstąpienia od umowy, okres ten automatycznie wydłuży się (z trzech - PAP) do 12 miesięcy" - podkreśliła Affre.

Projekt - jak zaznaczyła - zwiększa i doprecyzowuje zakres informacji, które przedsiębiorca musi udzielić konsumentowi przed zawarciem umowy. "Przyszła ustawa zawiera przykładowy wzór takiego formularza oraz wzór pouczenia o prawie odstąpienia od umowy" - wyjaśniła.

"Nowe przepisy rozstrzygają ponadto, że sprzedawca będzie ponosił ryzyko uszkodzenia towarów w transporcie, aż do momentu, gdy konsument wejdzie w ich posiadanie" - dodała Affre.

Zwróciła też uwagę na zmianę definicji konsumenta, którą wprowadza projekt. "Za konsumentów będą uznawane również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli zawierają umowę w celach, które są częściowo związane z działalnością gospodarczą, ale dominujący dla całej umowy jest jej prywatny, niegospodarczy charakter" - wyjaśniła.

Według ekspertki Konfederacji Lewiatan Magdaleny Piech, "w praktyce będzie ciężko stwierdzić, kto jest konsumentem, a kto nim nie jest". "To wprowadza dużą niepewność prawa, bo przedsiębiorcy nie wiedzą z kim zawierają umowę i jakie z tego względu będą mieć obowiązki. Rodzi obawę, że ktoś po pewnym czasie będzie starał się udowodnić, że jednak zawarł umowę jako konsument, np. po to, by móc skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy" - wyjaśniła PAP.

Ekspertka Konfederacji Lewiatan zwróciła ponadto uwagę na kwestię potwierdzania umów zawieranych przez telefon. "Obecnie przedsiębiorca jest zobowiązany przesłać takie potwierdzenie, a konsument ma prawo do odstąpienia od umowy. Projekt zakłada, że konsument będzie musiał potwierdzić jej zawarcie albo listownie, albo na tzw. trwałym nośniku, czyli np. e-mailem" - podkreśliła. Jej zdaniem, to niepotrzebnie wydłuży zawieranie umów.

Piech oceniła, że dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców będzie obowiązywanie w całej UE tych samych przepisów, jeśli chodzi o ochronę konsumentów. "Przepisy, które wprowadza dyrektywa, mają być jednolite w całej Unii Europejskiej. Dzięki temu likwidują bariery w transgranicznym handlu elektronicznym, czyli przez internet lub na odległość. Jeżeli przedsiębiorca będzie chciał sprzedawać swoje towary w Niemczech, nie będzie musiał sprawdzać, co mówią niemieckie przepisy na temat jego obowiązków i ponosić z tego tytułu dodatkowych kosztów" - podkreśliła.

Według Konfederacji Lewiatan i przedsiębiorców, rozwiązania projektu przyczynią się jednak do zwiększenia kosztów firm związanych z realizacją obowiązków informacyjnych wobec konsumentów.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane