Od małej spółki do czołowej pozycji na rynku HVAC/R

  • Materiał partnera
opublikowano: 19-02-2021, 15:41

Rozmowa z Jarosławem Baranczenką, prezesem zarządu Alfaco Polska

Kluczowe znaczenie dla realizacji naszych celów biznesowych mają: wysoka sprawność operacyjna, elastyczność i ogromne doświadczenie Alfaco Polska jako dystrybutora oraz eksperta z zakresu HVAC/R – podkreśla Jarosław Baranczenko, prezes zarządu Alfaco Polska.

Spółka Alfaco Polska jest obecna na polskim rynku HVAC/R (Heating, Ventilation, Air-conditioning, Refrigeration) od 28 lat. Jaką drogę musieli państwo przebyć, aby zająć tak ugruntowaną pozycję?

Firma powstała na początku lat 90. w trakcie olbrzymich zmian gospodarczych. Zaczynaliśmy od branży chłodniczej i niewielkiej spółki we Wrocławiu. Wypracowana przez lata wartość rynkowa i struktura organizacyjna spółki pozwoliły na poszerzenie zakresu działalności i dotarcie do szerokiego spektrum klientów, którym dostarczamy wsparcie techniczne oraz wydajność logistyczną. Dziś Alfaco jest czołowym dystrybutorem zintegrowanych rozwiązań w zakresie urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz wentylacyjnych. Przez lata obecności na polskim rynku udało nam się zbudować bardzo mocną pozycję, realizując stabilne obroty na poziomie 104 mln zł w trudnym 2020 roku, co daje wzrost o około 26 proc. względem roku 2019.

Mamy sześć oddziałów Alfaco oraz przedstawicielstwo w kluczowych miastach w Polsce, co zapewnia możliwość obsługi inwestycji we wszystkich województwach. Prowadzimy również bezpośrednią działalność w obszarze Morza Bałtyckiego. Należymy do Grupy Carel, światowego producenta sterowników dla systemów klimatyzacji, chłodnictwa oraz ogrzewnictwa, jak również systemów nawilżania oraz chłodzenia adiabatycznego. Ponadto w stałej ofercie firmy znajduje się ponad 2 tys. produktów od przeszło 20 marek producentów z całego świata. Spółka postawiła na dystrybucję w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw oraz penetrację rynków lokalnych, co umożliwiło zbudowanie szerokiej sieci partnerskiej małych i średnich firm, które stanowią blisko 17 tys. partnerów handlowych.

Które decyzje, patrząc z perspektywy czasu, miały największy wpływ na rozwój Alfaco?

Od 2017 r. Alfaco Polska jest członkiem Grupy Carel, producenta technologii sterowania i nawilżania do klimatyzacji i chłodnictwa.

Carel jest strategicznym brandem w ofercie Alfaco. Dysponujemy szerokim portfelem oferty HVAC/R, co daje nam przewagę konkurencyjną w tym obszarze. Dostarczamy zintegrowane rozwiązania i komponenty do największych producentów urządzeń chłodniczych, takich jak komory chłodnicze, chłodziarki, gabloty mroźnicze. Oferowane systemy sterowania, nawilżania i klimatyzacji Carel trafiają do znanych sieci supermarketów w Polsce, na stacje paliw, do firm produkcyjnych, szpitali czy dużych obiektów komercyjnych i użyteczności publicznej. W dobie cyfryzacji i globalizacji odpowiadamy na wymagania stawiane wobec detalicznego handlu artykułami spożywczymi, oferując również inteligentne technologie układów chłodzenia i zarzadzania przez chmurę – z poziomu użytkownika, co przekłada się na efektywność ekonomiczną naszych klientów.

Znaczącym punktem w historii spółki było współzałożenie firmy Free Polska, która jest wyłącznym importerem urządzeń klimatyzacyjnych marki Gree na rynku polskim. Obecnie Gree jest w Polsce marką najczęściej wybieraną w zakresie systemów klimatyzacyjnych, która oprócz obiektów inwestycyjnych gości również w domach prywatnych. Przez lata urządzenia Gree zyskały miano niezawodnych i bezawaryjnych. Dzięki wysokiej jakości marka nadal rośnie w siłę.

Od trzech lat jesteśmy również w stu procentach właścicielem Carel Ukraina, spółki, która prowadzi bezpośrednią działalność na Ukrainie.

Jakie są największe atuty wyróżniające firmę na tle konkurencji?

Kluczowe znaczenie dla realizacji celów biznesowych firmy mają: wysoka sprawność operacyjna, elastyczność i ogromne doświadczenie Alfaco Polska jako dystrybutora oraz eksperta z zakresu HVAC/R. Stale inwestujemy w wysokowydajne rozwiązania, które wykorzystują naturalne czynniki chłodnicze. W ten sposób zapewniamy wsparcie specjalistyczne lokalnym producentom z branży, którzy są coraz bardziej aktywni na rynkach europejskich oraz międzynarodowych. Naszym największym zasobem są pracownicy – to ludzie tworzą organizację. Ich codzienna praca, zaangażowanie są wkładem w budowanie żywego, wciąż ewoluującego organizmu, jakim jest Alfaco. Niekorporacyjna kultura pracy, zbiór różnych kompetencji i osobowości tworzą wyjątkowe DNA firmy.

W 2020 r. rozpoczęli państwo wspólny projekt z Wydziałem Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej. Na czym polega ta współpraca?

Zdecydowaliśmy się na długofalową współpracę w zakresie badawczo-dydaktycznym z jedną z najlepszych uczelni w kraju, ponieważ patrzymy perspektywicznie na rozwój biznesu i środowiska okołobiznesowego. Ideą przewodnią przedsięwzięcia jest rozwój innowacyjnych technologii, działalności naukowej oraz szerzenie i doskonalenie wiedzy w zakresie systemów chłodniczych i automatyki, a także IoT, wśród studentów. W ramach współpracy zbudowano rozwiązanie dla chłodnictwa komercyjnego – dydaktyczną pętlę wodną – wykorzystując technologię Heos firmy Carel, której kontrola parametrów i sterowanie odbywają się za pomocą lokalnego systemu nadzoru Boss oraz sterownika programowalnego c.pco. Widzimy ogromny potencjał w przyszłych kadrach inżynierskich, dlatego chętnie dzielimy się naszymi zasobami w postaci urządzeń, wiedzy i doświadczenia.

Partnerem publikacji jest

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane