Od poniedziałku darmowe przeniesienie numeru do innej sieci
PAP
opublikowano: 05-07-2009, 09:21
Od poniedziałku będzie można przenosić
numer telefonu komórkowego do innej sieci w ciągu jednego dnia, bezpłatnie. W
przypadku telefonii stacjonarnej będzie to również darmowe, ale potrwa
maksymalnie dwa tygodnie. Jeśli operatorzy nie dostosują się do nowych
przepisów, będą karani - zapowiada Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Dotychczas przeniesienie numeru do innej sieci kosztowało około 50 zł i
trwało średnio 28 dni.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Od poniedziałku darmowe przeniesienie numeru do innej sieci
PAP
opublikowano: 05-07-2009, 09:21
Od poniedziałku będzie można przenosić
numer telefonu komórkowego do innej sieci w ciągu jednego dnia, bezpłatnie. W
przypadku telefonii stacjonarnej będzie to również darmowe, ale potrwa
maksymalnie dwa tygodnie. Jeśli operatorzy nie dostosują się do nowych
przepisów, będą karani - zapowiada Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Dotychczas przeniesienie numeru do innej sieci kosztowało około 50 zł i
trwało średnio 28 dni.
Stosowanie przez operatorów tej opłaty - zdaniem UKE - zniechęcało klientów
do zmiany firmy, z której usług korzystali, a z których nie byli zadowoleni.
Opłaty takie zniosła tegoroczna nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego. Natomiast
maksymalny czas na przeniesieniu numeru do innej sieci określiło rozporządzenie,
które minister infrastruktury podpisał w czerwcu.
Od poniedziałku abonent lub użytkownik usługi pre-paid (telefonu komórkowego
na kartę), który chce przenieść numer do innej sieci, nie będzie musiał - jak to
jest obecnie - kontaktować się z dotychczasowym dostawcą usługi. Wniosek o
przeniesienie numeru złoży u nowego operatora - w jego siedzibie, listownie lub
wysyłając odpowiedni formularz przez internet.
Taki wniosek upoważnia operatora do wypowiedzenia umowy z dotychczasowym
dostawcą. Złożony osobiście w placówce operatora musi zostać rozpatrzony w ciągu
sześciu godzin w przypadku sieci komórkowych oraz docelowo jednego dnia
roboczego w przypadku sieci stacjonarnych. Na razie jednak, do chwili
uruchomienia przez UKE systemu teleinformatycznego PLI CBD, wspierającego
przenoszenie numerów, potrwa to do siedmiu dni. UKE zakłada, że taki system
powstanie w przyszłym roku.
Jeżeli wniosek zostanie wysłany listownie lub pocztą elektroniczną, operator
będzie musiał go rozpatrzyć w ciągu trzech dni w przypadku sieci komórkowych i
14 dni w przypadku sieci stacjonarnych.
Od momentu rozpatrzenia wniosku i podpisania umowy z nowym dostawcą numer
telefonu komórkowego będzie musiał być przeniesiony w ciągu 24 godzin, a w
przypadku telefonu stacjonarnego w ciągu siedmiu dni.
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Jak powiedział PAP rzecznik UKE Jacek Strzałkowski, Urząd w sierpniu
sprawdzi, jak przebiega przenoszenie numerów telefonicznych przez operatorów.
"Jeśli w lipcu będziemy otrzymywać skargi od klientów na operatorów, którzy -
ich zdaniem - zwlekają z przenoszeniem numerów, to kontrolę przeprowadzimy
jeszcze w lipcu. Jeśli stwierdzimy nieprawidłowości, będziemy nakładać na
operatorów kary" - zaznaczył Strzałkowski. Zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym,
UKE może na operatora nałożyć karę w wysokości do 3 proc. jego ubiegłorocznych
przychodów.
Strzałkowski zastrzegł, że klienci, którzy podpisali umowę promocyjną i chcą
ją zerwać, będą musieli opłacić koszty tej promocji proporcjonalnie do czasu
trwania umowy. "Przykładowo - jeśli podpisaliśmy umowę i otrzymaliśmy telefon za
1 zł, a w umowie znajduje się zapis, że udzielona ulga wynosi 800 zł, to w
przypadku zerwania umowy musimy zwrócić koszty tej ulgi proporcjonalnie do
liczby miesięcy, które zostały do końca umowy" - wyjaśnił.
Prawo do przeniesienia numeru jest zapisane w art. 30 dyrektywy unijnej w
sprawie usługi powszechnej. Przepis ten został wdrożony do prawa polskiego wraz
z nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Zgodnie z dyrektywą opłata za przeniesienie numeru nie może zniechęcać do
skorzystania z tej możliwości. Nie określa ona jednak ram czasowych usługi
przeniesienia numeru. Stąd rozporządzenie resortu.
Jak podało ministerstwo infrastruktury, z danych Komisji Europejskiej wynika,
że Polska wypada najgorzej na tle wszystkich państw członkowskich, jeśli chodzi
o czas przeniesienia numeru do innej sieci. Średnia dla całej UE wynosi 8,5
dnia, podczas gdy w Polsce jest to 28 dni, a niekiedy sięga 38.