Czytasz dzięki

Odpowiedzialna komunikacja w sytuacji kryzysowej

  • Materiał zewnętrzny
opublikowano: 23-07-2020, 10:04

Choć pojęcie kryzysu w kontekście przedsiębiorstwa może mieć bardzo różne oblicza, przyczyny i konsekwencje, to przez ostatnie miesiące najczęściej na myśl przychodzi nam temat pandemii.

To właśnie pandemiczny kryzys na całym świecie bardzo gwałtownie zmienił funkcjonowanie wielu branż, dla jednych cały czas oznacza znaczne ograniczenie działalności lub konieczność zamknięcia biznesu, dla innych to trampolina do dużego sukcesu. 

Zobacz więcej

Ewa Wilmanowicz, mówca, konsultant, ekspert ds. reputacji

Sprawdź program XIII edycji "Forum Dyrektorów Działów Prawnych", 15-16 września 2020 stacjonarnie w Warszawie lub online >>

Choć pandemia jako źródło kryzysu to czynnik całkowicie niezależny od organizacji, sposób w jaki zareagują na zmiany w otoczeniu poszczególne przedsiębiorstwa jest już przynajmniej po części zależne od decydentów. To właśnie 2 podstawowe źródła kryzysu, które wymagają odrębnych strategii komunikowania się z otoczeniem. Czym innym jest bowiem kryzysowa sytuacja w firmie spowodowana pandemią, a czym innym np. wybuch ogniska zachorowań spowodowany niestosowaniem się do zaleceń sanitarnych albo nagłe zwolnienia dyscyplinarne z pogwałceniem praw pracowników, w imię szybkiej redukcji kosztów. 

W dobie tak dużego dostępu do informacji i obecnych w naszym życiu  social mediów, liczy się nie tylko to, co się rzeczywiście wydarzyło, ale także to, jaka informacja dotrze do najważniejszych interesariuszy firmy i jakie w związku z tym podejmą oni decyzje, mające wpływ na przedsiębiorstwo. W chwili, gdy dochodzi do nieprzewidzianej sytuacji kryzysowej, niezwykle trudno jest racjonalnie podejmować decyzje dotyczące tego co, komu i w jaki sposób komunikować, dlatego strategię komunikacji można przygotować z wyprzedzeniem, podobnie jak plan ochrony obiektu albo stosowne zapisy w umowach na wypadek rozwiązania współpracy. 

Punktem wyjścia do tworzenia skutecznej komunikacji w przypadku kryzysu jest precyzyjne określenie interesariuszy i określenie podstawowych zobowiązań przedsiębiorstwa względem poszczególnych grup. W tym kontekście najważniejszym celem odpowiedniego zarządzania kryzysem jest zapobieganie utracie zaufania poszczególnych interesariuszy do firmy lub marki, czy też ewentualne odbudowanie zaufania. 

W jaki sposób określać interesariuszy, ich oczekiwania i zobowiązania, a także na czym polegają kolejne kroki odpowiedzialnej komunikacji w czasie kryzysu opowiem podczas XIII Forum Dyrektorów Działów Prawnych, już 16 września 2020 w Warszawie

Autor: Ewa Wilmanowicz, mówca, konsultant, ekspert ds. reputacji

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane