Odpowiedzialność zakodowana w DNA biznesu

  • Materiał partnera
opublikowano: 30-05-2019, 22:00

Rozmowa z Januszem Idczakiem, dyrektorem zarządzającym Mondelēz Polska i kraje bałtyckie

Mondelēz International, producent takich marek jak Milka, Oreo, belVita, Halls, Prince Polo, Lubisie czy Delicje, stawia na holistyczne podejście do społecznej odpowiedzialności biznesu. Co to oznacza?

Cocoa Life i Harmony to globalne holistyczne programy, dzięki którym
wywieramy pozytywny wpływ na gospodarstwa, społeczności i środowisko tam, gdzie
uprawiane są surowce wykorzystywane do produkcji naszych wyrobów — mówi Janusz
Idczak, dyrektor zarządzający Mondele- z Polska i kraje bałtyckie.
Zobacz więcej

ODPOWIEDZIALNA PRODUKCJA:

Cocoa Life i Harmony to globalne holistyczne programy, dzięki którym wywieramy pozytywny wpływ na gospodarstwa, społeczności i środowisko tam, gdzie uprawiane są surowce wykorzystywane do produkcji naszych wyrobów — mówi Janusz Idczak, dyrektor zarządzający Mondele- z Polska i kraje bałtyckie. Fot. ARC

Idea społecznej odpowiedzialności nie jest dla nas pustym sloganem. Jest to część DNA naszej firmy, wpisana wiele lat temu w naszą strategię biznesową. Pozytywny wpływ na ludzi oraz naszą planetę jest dla nas kluczowy. Staramy się zapewnić jak najlepsze warunki zarówno naszym pracownikom, jak i całym społecznościom, które z nami współpracują, oraz konsumentom, do których trafiają nasze produkty.

Na których obszarach skupiacie politykę odpowiedzialnego biznesu?

Są to przede wszystkim: zrównoważony rozwój, zdrowy styl życia, bezpieczeństwo pracowników i produktów oraz wsparcie społeczności lokalnych. Czyli działamy wszędzie tam, gdzie możemy wywrzeć pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo.

Będąc wiodącym producentem na rynku, chcemy również pozostać w czołówce przedsiębiorstw aktywnie walczących ze zmianami klimatycznymi w ramach prowadzonych działań w obszarze zrównoważonego rozwoju. W tym celu m.in. minimalizujemy wpływ naszego działania na środowisko naturalne na każdym możliwym etapie — od uprawy zbóż czy kakaowca przez produkcję aż po dystrybucję przekąsek. Ograniczamy emisję CO2, zużycie wody, przeciwdziałamy także marnowaniu żywności. Stale pracujemy nad składem i recepturą naszych produktów, wychodząc naprzeciw aktualnym trendom konsumenckim. To tylko niektóre przykłady działań CSR, które podejmujemy na co dzień globalnie i lokalnie, tu w Polsce. Społeczna odpowiedzialność jest motorem rozwoju naszego biznesu.

Które projekty są dla Mondelēz International priorytetowe?

Cocoa Life i Harmony to globalne holistyczne programy, z których jesteśmy dumni. Dzięki nim wywieramy pozytywny wpływ na gospodarstwa, społeczności i środowisko tam, gdzie uprawiane są surowce wykorzystywane do produkcji naszych marek. Cocoa Life to odpowiedzialne pozyskiwanie ziaren kakaowca. Pomaga zwiększyć plony w ramach istniejących upraw, wspiera rozwój społeczności lokalnych, zapobiega wycinaniu lasów oraz promuje praktyki rolnicze korzystne dla klimatu i środowiska naturalnego.

Od uruchomienia programu w 2012 r. Mondelēz International przeznaczył 400 mln dol. na budowę stabilnego łańcucha dostaw kakao. Obecnie Cocoa Life opiera się na bezpośredniej współpracy z ponad 140 tys. farmerów działających w 1,4 tys. społecznościach zajmujących się uprawą kakaowca w sześciu krajach: Ghanie, na Wybrzeżu Kości Słoniowej, w Indonezji, Indiach, na Dominikanie i w Brazylii. Logo Cocoa Life znajduje się już na 43 proc. czekolad produkowanych przez Mondelēz International m.in. takich marek jak Milka, Cadbury Dairy Milk oraz Côte d’Or, a wkrótce dołączy do nich Toblerone oraz nasze marki lokalne. W Polsce oznaczenie Cocoa Life już od zeszłego roku widnieje na czekoladach Milka.

Z kolei Harmony oznacza odpowiedzialne pozyskiwanie pszenicy do europejskiej produkcji ciastek. Program zainicjowany w 2008 r. we Francji dziś obejmuje już 1,7 tys. rolników, 13 młynów oraz 21 spółdzielni rolniczych w Belgii, Czechach, we Francji, w Hiszpanii, Polsce i we Włoszech. Jego celem jest wspieranie bioróżnorodności i ochrona środowiska naturalnego poprzez zminimalizowanie wykorzystania pestycydów i nawozów. Uczestnicy projektu zobowiązują się do stosowania specjalnych odmian pszenicy, ograniczenia zużycia wody, dbałości o glebę, zmniejszenia emisji CO 2. W zamian nasza firma oferuje im dodatkowe zyski z plonów.

W latach 2009-16 program Harmony doprowadził do ograniczenia ilości pestycydów stosowanych na polach nim objętych o 20 proc., a do 2022 r. roczna zrównoważona produkcja pszenicy pod szyldem Harmony zwiększy się do ponad 280 tys. ton, co pozwoli pokryć zapotrzebowanie na pszenicę niezbędną do produkcji całego europejskiego portfolio ciastek Mondelēz International. Obecnie produkowane w polskich fabrykach w Płońsku i Jarosławiu ciastka Lubisie, Delicje i Petitki Biszkopty wykorzystują pszenicę pozyskaną właśnie w sposób zrównoważony. Choć są to flagowe programy Mondelēz International, oczywiście nie ograniczamy się tylko do nich. Realizujemy wiele przedsięwzięć wpisanych w odpowiedzialny biznes. Bardzo ważnym tematem jest kwestia oleju palmowego, który jest w 100 proc. pozyskiwany również w sposób zrównoważony, zgodny z wytycznymi organizacji Roundtable on Sustainable Palm Oil.

Oznacza to, że jego produkcja jest prowadzona na legalnie użytkowanych gruntach, nie prowadzi do wylesiania i respektuje prawa człowieka. Kolejną istotną dla nas kwestią jest recykling opakowań — nasza firma zobowiązała się, że do 2025 r. wszystkie używane przez nas opakowania będą nadawały się do recyklingu. Już teraz większość z nich jest poddawana recyklingowi, nadaje się do recyklingu lub jest do niego przygotowana. To tylko kilka przykładów.

Jak badacie efekty działań CSR?

Od 2013 r. rokrocznie publikujemy raport „Impact Progress Report”, z naszymi wynikami i postępami, które udało nam się osiągnąć w poszczególnych obszarach. Ostatni raport wskazuje na wiele pozytywnych efektów naszych działań.

Co dotychczas udało się osiągnąć spółce i jakie ma plany na przyszłość?

Dla przykładu, w 2018 r. już 43 proc. kakao w naszych produktach pochodziło z Cocoa Life. Zakładamy zaś, że do 2025 r. wszystkie marki czekoladowe będą pozyskiwać kakao w ramach tej inicjatywy. Z kolei w całej Unii Europejskiej już 60 proc. biszkoptów składa się z pszenicy uprawianej w programie Harmony, przy czym do 2022 r. jej udział wzrośnie do 100 proc. Do 2020 r. zamierzamy zredukować emisję CO 2 z naszych zakładów o 15 proc. Redukcja emisji w 2018 r. wyniosła już 10 proc. Z kolei przy docelowym założeniu redukcji ilości odpadów w naszej produkcji o 20 proc., zmniejszyliśmy je już o 13 proc. Przeznaczyliśmy również 50 mln USD na rzecz zdrowego stylu życia. Zachęcamy naszych konsumentów do większej uważności w zakresie świadomych wyborów żywieniowych, czytania etykiet, wyboru zbilansowanej diety, aktywności fizycznej. Nasz cel to oferowanie przekąsek wpisujących się w trendy konsumenckie, wyprodukowanych w odpowiedni, czyli odpowiedzialny, sposób.

W jaki sposób inspirujecie konsumentów do dbania o zbilansowaną dietę?

Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich wyborów żywieniowych. Zwracają uwagę już nie tylko na informacje o wartościach odżywczych i energetycznych naszych wyrobów. Ważny jest dla nich także sposób produkcji, jakość składników i ich naturalne pochodzenie. W odpowiedzi na tę potrzebę na opakowaniach ciastek Lubisie wprowadziliśmy lupkę z czytelnymi piktogramami informującymi o prostych składnikach jak jajko, mleko i mąka. Nowe etykiety zawierają także informację o tym, że ciastka są wypiekane (a nie smażone) oraz hasła „tylko naturalne aromaty” oraz „bez barwników i substancji konserwujących”. Z kolei logo Harmony jest gwarancją, że pszenica użyta do produkcji ciastek została pozyskana z troską o środowisko.

Z czego jest pan najbardziej dumny?

Z naszych pracowników. Kiedy objąłem stanowisko dyrektora zarządzającego w Mondelēz Polska, bardzo zależało mi, żeby stworzyć takie środowisko pracy, w którym każdy z pracowników w naturalny sposób będzie się angażował w pomoc innym. Po dwóch latach z dumą mogę powiedzieć, że nam się to udało. I to dzięki fantastycznym ludziom, który pracują w naszych wszystkich lokalizacjach w Polsce i na co dzień poświęcają swój czas i energię na angażowanie się w społeczną odpowiedzialność. M.in. biorą udział w charytatywnych zawodach sportowych, sami organizują akcje wolontariackie, pomagają w domach dziecka, świetlicach środowiskowych, schroniskach dla zwierząt czy też aktywnie działają na rzecz ochrony środowiska.

Jak zachęcacie pracowników do włączenia się w politykę społecznej odpowiedzialności?

Przede wszystkim zaangażowanie pracowników musi być naturalne, wyjść od nich, a nie być narzucone z góry. Moje doświadczenie podpowiada, że wystarczy ich zainspirować, dać wolną rękę i wsparcie zespołu zarządzającego. A potem pozostaje tylko obserwować pozytywne rezultaty oraz dzielić się przykładami, które inspirują innych. Wolontariat pracowniczy przynosi korzyści wszystkim zaangażowanym stronom — zarówno tym, którzy otrzymują pomoc, jak i osobom, które pomagają. Wzajemna pomoc oraz troska o środowisko i ludzi wokół nas ma pozytywny wpływ na atmosferę pracy i kulturę organizacyjną. Aktywność charytatywna działa motywująco i integrująco — co do tego chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Bardzo mnie cieszy, że dzięki spontanicznym inicjatywom naszych pracowników społeczna odpowiedzialność biznesu jest dziś dla Mondelēz Polska czymś naturalnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu