Ogromna dotacja z UE dla Warszawy

PAP
opublikowano: 03-10-2017, 18:24

We wtorek podpisano umowy na wsparcie unijnymi pieniędzy budowy m.in. II linii warszawskiego metra i przebudowy Wału Miedzeszyńskiego. Łączna wartość inwestycji to ponad 5 mld 231 mln zł, z czego Unia Europejska dołoży ok. 2,6 mld zł.

Jak podkreślił we wtorek na konferencji wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński to inwestycje ważne dla Warszawy. "Cieszę, że inwestycje nabrały dobrego tempa" - powiedział.

Warszawa
Zobacz więcej

Warszawa Pexels

Jak dodał wiceszef Ministerstwa Rozwoju Witold Słowik, w strategii rozwoju Warszawy do roku 2020 została wytyczona budowa drugiej linii metra "według praktycznie takiego samego przebiegu, jaki jest realizowany obecnie". "Już w roku 2005 w czasach, kiedy prezydentem był śp. Lech Kaczyński te prace zostały zainicjowane. (...) W tej chwili można dokończyć budowę II linii metra w dużej mierze dzięki środkom unijnym - podkreślił.

Inwestycja dotycząca II linii metra jest zlokalizowana w dzielnicach Wola i Bemowo (odcinek zachodni) oraz Targówek (odcinek wschodnio-północny). Obejmuje budowę trzech stacji na odcinku wschodnio-północnym, dwóch na odcinku zachodnim i zakup 17 pociągów. Jej całkowita wartość to ponad 3,5 mld zł. Niemal 2 mld zł to dotacja unijna.

Kolejny projekt, który otrzymał unijne dofinansowanie, dotyczy Wału Miedzeszyńskiego. Zostanie on przebudowany na odcinku od ronda z ul. Trakt Lubelski do węzła z planowaną trasą ekspresową S2. Wartość inwestycji to ponad 82 mln zł, z czego ok. 40 mln zł dołoży UE.

Jak poinformowało MR, trasa o długości ok. 0,97 km przebiegać będzie w istniejącym śladzie pasa drogowego, który zostanie obustronnie poszerzony. Droga będzie miała dwie jezdnie o szerokości 7 m i pas dzielący o szerokości 1,75 m. "Celem projektu jest realizacja połączenia drogowego o zwiększonej przepustowości i nośności, stanowiącego bezpośrednie powiązanie węzła komunikacyjnego Warszawy z Południową Obwodnicą oraz z trasą prowadzącą do Międzynarodowego Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie im. F. Chopina" - zaznaczono w informacji prasowej.

Kolejny projekt dot. budowy trasy tramwajowej w ciągu ulic Rakowieckiej – Puławskiej – Goworka – Spacerowej – Belwederskiej – Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej (wraz z budową terminala czołowego na ul. Gagarina oraz pętli na ul. Bonifacego) oraz w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na odcinku od ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego wraz z budową zajezdni Annopol i zakupem gruntów pod jej budowę.

W jego ramach zaplanowano też zakup 50 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Wartość projektu to ponad 1 mld 189 mln zł. Dofinansowanie z UE wynosi ok. 555 mln zł.

"Projektem, który jest mi szczególnie bliski jest tramwaj na Wilanów. Ponieważ mieszkam na Wilanowie i widzę w szczególności w ostatnich dniach coraz większe korki; na pewno ten tramwaj jest niezmiernie potrzebny. Jest to bardzo duża inwestycja o wartości ok. 1 mld 200 mln zł i dość długa - ok. 20 km" - wskazał Słowik.

Unijne dofinansowanie otrzymała też projekt budowy tramwaju na warszawski Gocław. Jak poinformowało MR, inwestycja obejmuje budowę dwutorowej trasy tramwajowej o przebiegu: al. J. Waszyngtona – ul. gen. Bora-Komorowskiego – pętla „Gocław” oraz przebudowę trasy tramwajowej w al. Waszyngtona na odcinku Rondo Waszyngtona – Rondo Wiatraczna. W ramach projektu planuje się też zakup 18 jednokierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Inwestycja zapewni połączenie komunikacją tramwajową osiedla Gocław z centrum Warszawy. Projekt obliczono na ponad 396 mln zł. Niemal 62 mln zł to dotacja unijna.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Ogromna dotacja z UE dla Warszawy