Okęcie chce być stacją przesiadkową

Mira Wszelaka
opublikowano: 18-04-2008, 00:00

Lotnisko Okęcie liczy na 10,5 mln pasażerów w tym roku, ponad milion więcej niż w ubiegłym.

Porty Lotnicze tną stawki i obiecują pomoc dla LOT

Lotnisko Okęcie liczy na 10,5 mln pasażerów w tym roku, ponad milion więcej niż w ubiegłym.

Dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze (PPL) tryska optymizmem.

— Terminal 2 został oddany na czas, praktycznie leciutko przed terminem — tak Michał Marzec podsumowuje otwarcia inwestycji opóźnionej co najmniej o dwa lata.

W ciągu miesiąca w nowym terminalu odprawiono 1,14 tys. lotów i 60 tys. pasażerów.

— 6,8 tys. skorzystało z wyjść w pirsie północnym (z tzw. rękawów). To blisko 50 proc. obsługiwanych na Okęciu pasażerów — mówi Michał Marzec.

Oddanie do użytku hali odlotów nie jest jeszcze finałem inwestycji. Zakończy ją dopiero budowa pirsu południowego.

— Kończymy wyznaczanie zakresu robót. Nie było to łatwe ze względu na poprzedniego wykonawcę (konsorcjum Budimex — Ferrovial). Wkrótce ogłosimy przetarg — zapowiada Michał Marzec.

Unika jednak podania dat.

Będą rabaty

Dyrektor PPL zapowiada przełom w stosunkach z LOT.

— Narodowy przewoźnik jest naszym głównym partnerem. Przypada na niego około 40 proc. operacji. Chcę ustalić nowe zasady współpracy między PPL a LOT, aby wspierać przewoźnika, tak jak to robią inne europejskie porty lotnicze — mówi Michał Marzec.

Nie chce ujawnić, na czym ma to polegać. Dziś ma dojść do spotkania z nowym prezesem LOT.

Polskie Porty Lotnicze chcą przyciągać nowych przewoźników, a już obecnych na Okęciu przekonywać do otwierania nowych połączeń. Taką zachętą są obowiązujące od 1 kwietnia upusty w opłatach za lądowanie. W przypadku nowych tras przez pierwszy rok sięgną nawet 75 proc., a kolejnych trzech — 50 proc.

— Zniżki promują głównie nowe połączenia. Zależy nam na zwiększaniu znaczenia Okęcia jako hubu (portu przesiadkowego) dzięki bogatszej siatce połączeń — wyjaśnia Michał Marzec.

50-procentowe upusty obowiązywać będą także w opłatach pasażerskich w tranzycie.

Ruch rośnie

Szef PPL zapowiada także zwiększenie przepustowości lotniska nawet o 20 proc. dzięki maksymalizacji ruchu lotniczego. Dopiero po wyczerpaniu tych możliwości firma zdecydowałaby się na budowę nowej drogi startowej.

W pierwszym kwartale Okęcie obsłużyło 1,99 mln pasażerów, ponad 200 tys. więcej niż przed rokiem. Blisko 160 tys. osób skorzystało z czarterów, a 530 tys. z tanich linii.

Dyrektor szacuje, że Okęcie obsłuży 10,5 mln pasażerów w tym roku, w porównaniu z 9,27 w 2007 r. Zdaniem Tomasza Dziedzica z Instytutu Turystyki, to całkiem realne.

Najbardziej obciążonymi kierunkami są Londyn (99 tys. pasażerów), Paryż (58 tys.). Frankfurt (38 tys.), Bruksela (33 tys.) i Amsterdam (32 tys.).

— W pierwszej piątce w tym roku pojawiła się Bruksela, która wyparła Dublin — dodaje Michał Marzec.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mira Wszelaka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu