Olszewski i Zasada rozszerzyli współpracę

Paweł Janas
opublikowano: 20-11-2009, 00:00

Biznesmen i eksrajdowiec będą robić wspólne interesy. Na miejskich szynach...

Solaris zyska doświadczonego partnera, a Autosan szansę na poprawę wyników

Biznesmen i eksrajdowiec będą robić wspólne interesy. Na miejskich szynach...

Krzysztof Olszewski i Sobiesław Zasada to dwa wielkie nazwiska polskiej motoryzacji Obaj mają w naszym kraju fabryki autobusów. Pierwszy w Bolechowie pod Poznaniem produkuje Solarisy, drugi — Autosany w Sanoku. Teraz razem zrobią tramwaje.

Pierwszy krok został zrobiony na początku roku. Autosan przygotował wtedy dla Solarisa szkielet prototypu tramwaju marki Tramino. Nadszedł czas na rozszerzenie współpracy. Na poniedziałek władze Poznania zaplanowały podpisanie umowy na zakup 40 nowych, niskopodłogowych tramwajów (dodatkowych 20 jest w opcji). Do marca 2012 r. ma je dostarczyć miastu firma Solaris Bus Coach. Stalowe szkielety do nich będą powstawać w Sanoku.

— Należy sądzić, że wraz z rozstrzygnięciem przetargu nastąpi kontynuacja współpracy między naszymi firmami w zakresie produkcji szkieletów do tramwajów — ostrożnie mówi Franciszek Gaik, prezes spółki Polskie Autobusy, wchodzącej w skład imperium Sobiesława Zasady i kontrolującej Autosana.

Każdemu się opłaca

Ostrożność jest chyba na wyrost. Konkretnego zlecenia Autosan jeszcze co prawda nie ma, ale Solaris uzależniał je zawsze od rozstrzygnięcia przetargu w Poznaniu. Producent z Bolechowa jako dostawcę szkieletów widzi Autosana.

— Nie ma powodu, by było inaczej — podkreśla Krzysztof Olszewski, właściciel i szef rady nadzorczej firmy Solaris Bus Coach.

Korzyści z tej współpracy będą obopólne. Autosan, w związku z załamaniem krajowej sprzedaży autobusów, zakończy ten rok na minusie. Franciszek Gaik przyznaje więc, że zrealizowanie zamówienia dla Solarisa będzie miało bardzo duże znaczenie dla poprawy wyników spółki już w przyszłym roku. Z kolei Solaris postawił na doświadczonego partnera. Poza autobusami, od wielu lat sanocka fabryka specjalizuje się w produkcji tzw. szynobusów (choć obecnie nie realizuje żadnego zamówienia). W tym roku dostarczyła natomiast 100 dachów oraz innych elementów metalowych dla lokomotyw Bombardiera i ponad 80 kabin maszynisty dla Alstomu.

— Doświadczenie Autosana to z pewnością duży atut. Minus to komplikacje logistyczne związane z dostawami z Sanoka do Poznania — mówi Aleksander Kierecki, prezes firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.

Nie po drodze

Krzysztof Olszewski ripostuje, że nie ma żadnych komplikacji. Przyznaje jednak, że teoretycznie można byłoby znaleźć kontrahenta bliżej, choćby firmę Cegielski z Poznania. Są jednak oczywiste powody, dla których tak się nie stało.

— Los zakładów Cegielskiego jest bardzo niepewny — przypomina Krzysztof Olszewski.

Jest jeszcze jedna sprawa. W niedawnym przetargu na dostawy kilku tramwajów dla Szczecina wystartował m.in. Solaris. Krzysztof Olszewski twierdzi że zaproponował wtedy spółce H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS), by po wygranym przetargu wykonała dla Solarisa szkielety tramwajów. FPS sam jednak wziął udział w konkursie, a następnie skutecznie oprotestował przetarg wygrany przez niedoszłego partnera. Współpraca stała się mało możliwa.

Ten rok nie jest dla tramwajów w Polsce szczęśliwy. Według danych firmy JMK Analizy Rynku Transportowego, rynek się załamał. W ciągu trzech kwartałów nie dostarczono do polskich miast ani jednego pojazdu.

— Tymczasem zapotrzebowanie na naturalną wymianę taboru w tym okresie można szacować na 105 tramwajów — mówi Aleksander Kierecki, prezes firmy JMK.

Niedobrze na przyszłość wróży też przewlekłość postępowań przetargowych, co wiąże się m.in. z licznymi protestami uczestników.

— Zwłaszcza przetarg w Szczecinie, gdzie były już dwa postępowania, w których wyłaniano trzech zupełnie innych dostawców — dodaje szef

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane