Omnichannel zdominuje handel w najbliższych latach

opublikowano: 10-04-2017, 17:10
aktualizacja: 10-04-2017, 17:11

Za kilkanaście lat 50 proc. zakupów wciąż będzie realizowanych w sklepach stacjonarnych. Ale trend, od którego nie da się uciec to wielokanałowość – w przyszłości coraz częściej kanały online i offline będą się mocno przeplatać.

Jak wygląda handel detaliczny obecnie i w jaki sposób zakupów będziemy dokonywać za ok. 15 lat – sprawdziła to firma Comarch wspólnie z Kantar TNS. Z analizy przeprowadzonej w sześciu krajach (Holandii, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech) wynika, że obecnie klientami e-sklepów są głownie młodzi ludzie. Na rynku dostrzec można również ciągły trend przenoszenia handlu do sieci, nie oznacza to jednak, że w najbliższych latach sprzedaż stacjonarna zniknie zupełnie. Bardziej realny scenariusz zakłada silne przenikanie się przestrzeni online i offline. W praktyce coraz częściej będziemy oglądać towary w internecie a kupować w tradycyjnym sklepie i odwrotnie. 

Cyfryzacja handlu

W każdym z analizowanych krajów klienci już teraz oczekują większej cyfryzacji usług i możliwości realizacji płatności mobilnych. 85 proc. wszystkich badanych uważa, że w 2030 r. tradycyjne kasy mogą zostać zastąpione przez urządzenia mobilne, 61 proc. przewiduje natomiast zastąpienie sprzedawców przez osobistych, cyfrowych asystentów. Konsumenci zaczną też oczekiwać bardziej spersonalizowanych ofert – zainteresowanych nimi jest 43 proc. respondentów.

Dodatkowo prawie 50 proc. badanych chętnie będzie korzystać z systemów nawigacji w sklepach stacjonarnych, pomagających w odnalezieniu konkretnych produktów. Jak się okazuje, najbardziej przychylni takim rozwiązaniom są Polacy – 55 proc. badanych. 

Między online a offline

Z analizy wynika również, że dla europejskich klientów internet jest istotnym źródłem informacji o produktach, ich cenie, dostępności itd. Od zakupów online też nie uciekamy. W sieci kupujemy najczęściej sprzęt elektroniczny (33 proc. – sprzęt AGD; 31 proc. sprzęt TV i Hi-Fi). 33 proc. respondentów kupuje online odzież i obuwie. Polacy są natomiast liderami w zakupach mebli w sklepach internetowych – 26 proc. Aż 37 proc. rodaków deklaruje, że w 2030 r. meble będzie kupować wyłącznie w e-sklepach. 

- Sprzedaż online rośnie z roku na rok i coraz więcej przedsiębiorców rozwija ten kanał sprzedaży. Mimo to, przyszłość sklepów tradycyjnych wydaje się niezagrożona, ponieważ są artykuły, które przed zakupem chcemy sprawdzić, zobaczyć, dotknąć, przetestować. Ale z pewnością we wszystkich branżach handel online będzie się rozwijać kosztem offline, różne będzie tempo zmian w zależności od kategorii produktów. Dodatkowo będziemy obserwować, a właściwie już obserwujemy,  mocną synergię wszystkich kanałów. Klient oczekuje swobody przemieszczania się pomiędzy światem online i offline, czego najprostszym przykładem może być opcja click&collect, czyli zakup w internecie a odbiór w sklepie – zauważa Piotr Budzinowski, dyrektor Departamentu Product Management Comarch ERP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu