Ok. 120 mln euro kosztować będzie
uruchomienie produkcji dwóch nowych wersji modelu astra IV, wytwarzanego od
jesieni ubiegłego roku w gliwickiej fabryce Opla. Pierwsza z nich pojawi się na
przełomie lat 2011 i 2012, kolejna niespełna rok później.
"Kolejne wersje tego modelu to w praktyce dla fabryki nowe auto. Inna jest
przede wszystkim karoseria. Inwestycje dotyczą głównie wydziału tłoczni, gdzie
trzeba stworzyć nowe matryce, oraz wydziału spawalni" - powiedział w
poniedziałek PAP dyrektor gliwickiej fabryki, Andrzej Korpak.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Ok. 120 mln euro kosztować będzie
uruchomienie produkcji dwóch nowych wersji modelu astra IV, wytwarzanego od
jesieni ubiegłego roku w gliwickiej fabryce Opla. Pierwsza z nich pojawi się na
przełomie lat 2011 i 2012, kolejna niespełna rok później.
"Kolejne wersje tego modelu to w praktyce dla fabryki nowe auto. Inna jest
przede wszystkim karoseria. Inwestycje dotyczą głównie wydziału tłoczni, gdzie
trzeba stworzyć nowe matryce, oraz wydziału spawalni" - powiedział w
poniedziałek PAP dyrektor gliwickiej fabryki, Andrzej Korpak.
Fabryka Opla w Gliwicach
Obecnie w Gliwicach produkowana jest astra IV w wersji pięciodrzwiowej.
Wersja trzydrzwiowa - w postaci tzw. samochodu koncepcyjnego, ukazującego
zastosowane tam rozwiązania - zostanie po raz pierwszy zaprezentowana w
październiku podczas salonu motoryzacyjnego w Paryżu. Do produkcji w Gliwicach
wejdzie na przełomie 2011/2012.
Wersja sedan, przeznaczona głównie na rynki Europy środkowej, pojawi się
prawdopodobnie w końcu 2012 r. Niewykluczone, że z chwilą rozpoczęcia produkcji
tej wersji lub krótko potem gliwicki zakład zakończy produkcję astry III (trafia
ona przede wszystkim na Wschód i do Turcji), skupiając się na wytwarzaniu trzech
wersji cieszącej się dużym zainteresowaniem na rynku astry IV.
Przedstawiciele gliwickiej fabryki podtrzymują tegoroczny plan, zakładający
wyprodukowanie 162,5 tys. samochodów. W przyszłym roku może to być nawet ok. 170
tys. Obecnie zakład produkuje ok. 35 samochodów na godzinę, co daje co najmniej
ok. 11 tys. miesięcznie. Do końca sierpnia produkcja przekroczyła 100 tys.
aut.
Zdolności produkcyjne gliwickiej fabryki to ok. 207 tys. aut rocznie. W
ubiegłym, kryzysowym dla rynku motoryzacyjnego roku z linii produkcyjnych
gliwickiego zakładu zjechało niespełna 96,7 tys. samochodów. W tym roku, dzięki
astrze IV, nastąpiło odbicie - w pierwszym półroczu produkcja w Gliwicach
wzrosła o ponad 60 proc.
Od maja tego roku fabryka ponownie pracuje na trzy zmiany, zatrudnienie
wzrosło do ponad 3 tys. osób; przyjęto ok. 600 osób - to pracownicy agencji
pracy tymczasowej. Według dyrektora Korpaka, wobec zamierzeń produkcyjnych na
najbliższych kilka lat, zatrudnienie w zakładzie powinno być stabilne, choć
możliwe są wahania związane z koniunkturą na rynkach. 96 proc. aut z Gliwic
trafia na eksport.
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Do połowy roku gliwicka fabryka wyprodukowała 78 165 samochodów, z czego
prawie 54 tys. stanowiła nowa astra. W pierwszym półroczu 2009 r., kiedy astra
IV nie była jeszcze produkowana, łączna produkcja zakładu w Gliwicach wyniosła
48 800 egzemplarzy. Oznacza to wzrost o ponad 60 proc. Aby "zwolnić" moce
produkcyjne, potrzebne do zwiększonej produkcji astry IV, gliwicka fabryka
wcześniej niż planowano zakończyła wytwarzanie modelu zafira. Początkowo
zakładano, że nastąpi to w połowie przyszłego roku.
Na nową astrę IV złożono dotąd w Europie ok. 160 tys. zamówień, z czego ok. 4
tys. w Polsce, co przedstawiciele Opla uważają za dobry wynik. Astra IV została
liderem rynku w swoim segmencie. Auto jest częścią strategii koncernu,
zakładającej m.in. odświeżenie oferty samochodów w 80 procentach. Wśród siedmiu
głównych nowości, oprócz astry IV, są m.in. modele meriva (właśnie wchodzi na
polski rynek) oraz movano. Na przyszły rok zaplanowano pięć kluczowych premier -
będzie to m.in. opel ampera - elektryczny samochód o zwiększonym zasięgu.
Szef General Motors Poland Peter Fahrni przypomniał, że 5-letni plan
inwestycyjny koncernu Opla zakłada wydanie w tym czasie ok. 11 mld euro.
W Polsce Opel ma 98 dilerów, zatrudniających w sumie ok. 5 tys. osób. W
zakładzie w Gliwicach pracuje ponad 3 tys. osób. Fabryka mieści się na 74
hektarach, z czego 14 ha to zadaszone hale.