Opel rozpoczął produkcję nowego miejskiego auta

PAP
opublikowano: 10-01-2013, 12:53

Przeżywający poważne trudności finansowe niemiecki producent samochodów Opel w czwartek w zakładach w Eisenach w Turyngii rozpoczął seryjną produkcję nowego auta miejskiego Adam, licząc na to, że dzięki nowemu modelowi przełamie trwającą od lat złą passę.

Przeznaczony przede wszystkim dla młodych kierowców samochód ma być konkurentem dla Mini i Fiata 500. "To jedyny model tego segmentu produkowany całkowicie w Niemczech" - podkreślił pełniący obowiązki szefa Opla Thomas Sedran podczas spotkania w Eisenach. Inwestycja kosztowała 190 mln euro.

Chociaż w salonach sprzedaży Adam pojawi się dopiero 19 stycznia, nowy model Opla zamówiło już 16 tys. osób - informował wcześniej Sedran. Auto ma 3,7 m długości i 1,72 szerokości.

Nazwa auta nawiązuje do imienia twórcy koncernu, Adama Opla, który w 1862 roku założył w Ruesselsheim w Hesji fabrykę, w której produkowano początkowo maszyny do szycia i rowery, a od 1899 roku samochody. W Ruesselsheim znajduje się do dziś centrala koncernu.

Zdaniem eksperta rynku samochodowego Ferdinanda Dudenhoeffera Opel może sprzedać rocznie około 50 tys. sztuk Adama. "To nie będzie wielki przełom, ale ważny element strategii zmierzającej do odnowy koncernu" - ocenił Dudenhoeffer w wypowiedzi dla telewizji ARD. Jego zdaniem Volkswagen, Ford, a także firmy japońskie i francuskie nie dysponują modelami mogącymi skutecznie konkurować z nowym autem miejskim Opla.

Fabryka w Eisenach powstała 20 lat temu i jest najmłodszą fabryką Opla w Niemczech. Zatrudnia 1600 osób. Dotychczas produkowano w niej Corsę. Ze względu na słaby popyt zakład pracował ostatnio tylko na dwie zmiany.

Wprowadzenie na rynek Adama jest częścią nowej strategii koncernu, który zamierza za pomocą nowych modeli przełamać złą passę. Dużą popularnością cieszy się sprzedawany od października samochód tereny (SUV) Mokka. Niebawem na rynek ma wejść kabriolet Cascada.

Opel zmaga się od lat z poważnymi trudnościami. Udział firmy w niemieckim rynku motoryzacyjnym, przekraczający w 1972 roku 20 proc., spadł w roku ubiegłym do 7 proc.

Amerykański koncern General Motors (GM), do którego należy Opel, spodziewa się w 2012 strat w Europie w wysokości 1,4 mld euro. W tym roku GM liczy jedynie na nieznaczną poprawę sytuacji, odzyskanie rentowności ma nastąpić dopiero w połowie dekady.

Elementem nowej strategii jest też zwiększenie eksportu na rynki pozaeuropejskie. Dzięki mocnej pozycji w Chinach i USA inne niemieckie koncerny motoryzacyjne, przede wszystkim Volkswagen, nie odczuły negatywnych skutków załamania się europejskich rynków zbytu.

Kierownictwo Opla zapowiedziało w grudniu, że w roku 2016 zakończy produkcję samochodów w zakładach w Bochum - swej drugiej co do wielkości fabryce na terenie Niemiec. W uruchomionych 50 lat temu zakładach likwidacji może ulec do 3 tys. miejsc pracy.

Obecnie Opel posiada cztery fabryki na terenie Niemiec oraz zakłady w Belgii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Polsce.

Opel Adam; fot. Bloomberg
Opel Adam; fot. Bloomberg
None
None
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane