Operator będzie musiał zablokować skradziony telefon w ciągu 24 godzin

04-08-2004, 18:42

Zobowiązanie operatora do zablokowania w ciągu 24 godzin kradzionego telefonu komórkowego oraz możliwość przenoszenia numerów w ramach sieci komórkowych - to niektóre z ważnych dla abonenta przepisów nowego prawa telekomunikacyjnego, opublikowanego we wtorek w Dzienniku Ustaw.

O zasadach nowego prawa telekomunikacyjnego poinformował w środę na konferencji prasowej w Warszawie wiceminister infrastruktury Wojciech Hałka.

W ustawie "Prawo telekomunikacyjne" zamieszczono m.in. przepisy mające na celu ochronę konsumentów przed niezamierzonym bądź nieświadomym korzystaniem z usług o podwyższonej opłacie (np. połączenia na 0-700).

Jak powiedział Hałka, klient będzie miał prawo żądać założenia bezpłatnej blokady na połączenia z numerami 0-700. Przed połączeniem z numerem o podwyższonej opłacie powinien uzyskać informację o koszcie rozmowy przed połączeniem się. Abonent może również określić maksymalny limit rachunku telefonicznego, powyżej którego nie będą realizowane połączenia.

Nowe prawo przewiduje również podwyższenie (z 1/30 na 1/15 kwoty średniej opłaty miesięcznej) odszkodowania za przerwę w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej oraz skrócenie okresu przerwy (z 48 do 36 godzin), za który odszkodowanie nie przysługuje.

W nowym prawie obowiązuje też zakaz wymiany informacji o użytkownikach końcowych między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi. Ochroną będą też objęte dane użytkowników korzystających z telefonu zaufania.

Ustawa przewiduje także finansowanie z budżetu państwa usługi przyłączenia do szerokopasmowego dostępu do Internetu dla ponad 43 tys. placówek edukacyjnych w Polsce.

Na prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) nałożono obowiązek sporządzania i zamieszczania na stronach internetowych URTiP "przewodnika" dotyczącego podstawowych praw i obowiązków konsumentów usług telekomunikacyjnych. Wprowadzono również obowiązek publikowania przez dostawców usług informacji na temat jakości świadczonych usług.

W nowej ustawie znalazł się też zapis powiadający jednoznacznie, że usługa poczty elektronicznej nie jest usługą telekomunikacyjną, co oznacza, ze prowadzenie takiej poczty nie podlega przepisom tej ustawy. Zapis ten wprowadził Sejm w ostatniej fazie prac nad ustawą.

Poprawka ta była zgodna z oczekiwaniami portali internetowych, które podnosiły, że bez takiego zapisu może dojść do obowiązku rejestrowania użytkowników portalowych skrzynek pocztowych.

W trakcie prac parlamentarnych skreślono zapis, w myśl którego zostałby wprowadzony obowiązek rejestracji tzw. kart przedpłaconych (pre-paid). To oznacza, że użytkownicy tzw. pre-paidów pozostaną anonimowi.

Nowe prawo przewiduje również, że przedsiębiorcy wyznaczonemu do świadczenia tzw. usługi powszechnej ma przysługiwać dopłata do kosztów świadczenia takiej usługi, jeżeli jest ona nierentowna. Pieniądze na dopłaty będą pochodzić od przedsiębiorców telekomunikacyjnych, których przychód roczny przekracza 4 mln zł. Sejm przyjął, że wysokość tego obciążenia nie może przekroczyć 1 proc. przychodów. Rząd proponował, żeby było to 3 proc.

Ustawa została uchwalona 16 lipca i opublikowana w Dzienniku Ustaw Nr 171. Wchodzi w życie 30 dni po dacie ogłoszenia z wyjątkiem przepisów dotyczących zapewnienia szerokopasmowego dostępu do Internetu dla szkół i placówek oświatowych oraz spraw związanych z opłatami i blokowaniem telefonów. Te przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Operator będzie musiał zablokować skradziony telefon w ciągu 24 godzin