Operatorzy komórkowi: Rośnie liczba SMS-owych wyłudzeń

Polska Agencja Prasowa SA
22-02-2006, 19:29

W ostatnich tygodniach operatorzy komórkowi odnotowali wzrost liczby zgłoszeń od swoich klientów prób lub wyłudzeń pieniędzy za pomocą SMS-ów - wynika z informacji zebranych przez PAP.

W ostatnich tygodniach operatorzy komórkowi odnotowali wzrost liczby zgłoszeń od swoich klientów prób lub wyłudzeń pieniędzy za pomocą SMS-ów - wynika z informacji zebranych przez PAP.

Jak dowiedziała się w środę PAP w biurach prasowych i w biurach obsługi klienta trzech polskich operatorów telefonii komórkowej, codziennie od kilku do kilkudziesięciu ich klientów zgłasza przypadki wyłudzania kwot kilkudziesięciu złotych za pomocą SMS-ów.

Mechanizm wyłudzenia opisany PAP przez jednego z informatorów wygląda tak: użytkownik telefonu komórkowego dostaje SMS o treści np.: "Orange... Wygrał pan/pani Nokie 6230i wystarczy wysłać kod 51172022025 pod bezpłatny numer 7130, po wysłaniu SMS'a uzyskasz więcej informacji o wygranej". Jeżeli właściciel telefonu wykona polecenie, otrzymuje odpowiedz: "Zamówienie na doładowanie konta POP przyjęte. Limit czasu połączeń dla 511720220 wzrost o 25 zł. Twoje konto zostało zmniejszone o 625 pkt".

Z ustaleń PAP wynika, że najwięcej SMS-owych wyłudzeń dotyczy tzw. doładowywania kont telefonów na karty.

W środę przed południem dziennikarz PAP poinformował biuro prasowe sieci Orange o przypadku zgłoszonym przez informatora. Tego samego dnia po południu, Marcin Gruszka z biura prasowego tej sieci poinformował PAP, że już "od środy w naszej sieci każdy klient, który odeśle SMS na wyłudzającą propozycję, otrzyma SMS z komunikatem, w którym jest instrukcja co zrobić, żeby uchronić się przed stratą pieniędzy".

Jak powiedział w środę PAP rzecznik prasowy Ery Witold Pasek, ten operator, jeśli zostanie poinformowany o przypadku wyłudzenia pieniędzy przy pomocy SMS radzi poszkodowanemu klientowi zgłoszenie sprawy policji. Równocześnie operator blokuje oszustom możliwość dalszego wyłudzania pieniędzy.

"Jeżeli taki klient zgłosi się do nas od razu blokujemy numer, na który wpłynęły wyłudzone pieniądze" - oświadczył PAP Pasek.

Dodał, że w niektórych przypadkach, gdzie wyłudzenie jest ewidentne i zostało zgłoszone policji sieć jest skłonna nie obciążać klienta straconymi pieniędzmi.

Taką samą praktykę stosuje Plus GSM. Rzecznik operatora Elżbieta Sadowska powiedziała w środę PAP, że "firma, nie może w żaden sposób czuć się odpowiedzialna za to, że klient uwierzył w ofertę oszusta, ale idzie poszkodowanemu na rękę".

Z przepisów Kodeksu Karnego wynika, że niezależnie od kwoty wyłudzenia takie postępowanie jest traktowane jako "doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem". "Osoba dopuszczająca się takiego czynu jest przez prawo traktowana surowiej niż złodziej. Grozi mu osiem lat więzienia" - powiedział PAP rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Poznaniu Mirosław Adamski.

Tomasz Lisiecki

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Operatorzy komórkowi: Rośnie liczba SMS-owych wyłudzeń