Opieka z zewnątrz obniża koszty

ZŁO
16-11-2005, 00:00

Główną korzyścią płynącą z kontraktu outsourcingowego mają być kilkunastoprocentowe oszczędności.

Z doświadczeń Boston Consulting Group wynika, że typowe oszczędności, jakie niesie za sobą outsourcing, wahają się w granicach 25-45 proc., co jest uzależnione m.in. od skali działalności przedsiębiorstwa. Doświadczenia europejskich banków zebrane przez firmę McKinsey w 2003 r. wskazują, że jest to średnio 15 proc.

Często z outsourcingu IT korzystają przedsiębiorstwa o strukturze rozproszonej, co umożliwia im znaczne obniżenie kosztów. Zwykle bowiem w takim przypadku samodzielne zarządzanie rozległą i rozproszoną infrastrukturą IT jest znacznie trudniejsze i droższe. Częstymi klientami firm outsourcingowych są również przedsiębiorstwa, dla których kluczowym elementem działalności jest nieprzerwana praca infrastruktury IT oraz bezpieczeństwo przetwarzanych danych.

— Outsourcing informatyki może być korzystny przede wszystkim dla firm, które z różnych powodów nie mogą lub nie chcą utrzymywać własnego działu informatyki, np. mają problemy z pozyskaniem a następnie utrzymaniem pracowników o określonych kompetencjach — twierdzi Janusz Dorożyński, główny technolog ZETO Poznań.

Piotr Witczyński, dyrektor działu konsultingu Oracle Polska, przekonuje, że oprócz takich cech outsourcingu, jak pewność i gwarantowana jakość działania systemów informatycznych, podstawową korzyścią dla przedsiębiorstwa jest możliwość pełnego koncentrowania wszystkich swoich zasobów na własnym biznesie.

— Outsourcing pozwala na związanie kosztów z aktualnymi potrzebami, zamiast inwestowania w rozwiązania na wyrost, czy pozyskiwanie, utrzymywanie i dokształcanie wysoce wykwalifikowanej kadry — twierdzi Anna Rodziewicz z Warsaw Data Center.

Arnold Nowak, prezes itelligence, informuje, że zwykle wskazuje się na trzy główne grupy korzyści płynące z outsourcingu, związane z: racjonalizacją kosztów, dostępem do nowoczesnych technologii i możliwością koncentracji na core biznesie.

— Koszty outsourcingu w przeciwieństwie do własnej firmowej informatyki są przewidywalne, łatwe do alokacji i kontroli oraz przyczyniają się do utrzymywania kosztów operacyjnych na najniższym możliwym poziomie — twierdzi Arnold Nowak.

Zalety i wady hostingu, kolokacji, zarządzania sprzętem i systemami czy wynajmu aplikacji są zbliżone. Jedne bardziej, inne mniej zauważalnie — w zależności od konkretnego modelu informatycznej obsługi zewnętrznej.

— Pierwszą wymienianą przez większość zaletą jest możliwość koncentracji na podstawowej działalności. Kolejna korzyść jest związana z kosztami — stają się one bardziej przejrzyste dzięki systemowi dokładnych rozliczeń i raportów, zmniejszają się nakłady na informatykę, ponieważ nie ma już konieczności inwestowania w nowy sprzęt lub renowacje, zakup kolejnych wersji licencji, a ponadto odciążane są działy firmy odpowiedzialne za np. zaopatrzenie, rekrutacje pracowników itd. Rośnie bezpieczeństwo danych, które są przechowywane i przetwarzane przez stale unowocześniane profesjonalne centra danych — wylicza Janusz Dorożyński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ZŁO

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Opieka z zewnątrz obniża koszty