OPIS2-Hyundai zbuduje fabrykę na Słowacji, nie w Polsce

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2004-03-02 08:23

OPIS2-Hyundai zbuduje fabrykę na Słowacji, nie w Polsce (Depesza uzupełniona o wypowiedź wicepremiera Jerzego Hausnera) SEUL/WARSZAWA (Reuters) - Hyundai Motor, największy producent samochodów w Korei
wybrał Słowację na miejsce swojej wartej 700 milionów euro fabryki aut, która będzie prawdopodobnie jedną z największych w tym roku bezpośrednich inwestycji zagranicznych w
Europie Środkowej. Inwestycja ominie Polskę. Fabryka zlokalizowana w mieście Żylina, które pokonało podwrocławskie Kobierzyce,
rozpocznie produkcję pod koniec 2006 roku i będzie wytwarzać 200.000 samochodów Kia
rocznie. Inwestycja może mieć pozytywny wpływ na całą słowacką gospodarkę. W samej
fabryce zatrudnienie znajdzie 2400 pracowników. Wcześniej Hyundai, który w 10 procentach jest własnością koncernu DaimlerChrysler,
ograniczył wybór lokalizacji do dwóch krajów, odrzucając oferty Czech i Węgier. Polska i Słowacja ostro rywalizowały o względy Koreańczyków proponując szereg
udogodnień inwestycyjnych, ale Słowacja okazała się lepsza jeżeli chodzi o koszty pracy
i infrastrukturę. O jej wyborze media spekulowały już wczoraj, co spowodowało wzrost
kursu słowackiej korony. Z przewagi strony słowackiej zdają sobie sprawę również polscy politycy. "Hyundai kierował się tym, że są tam lepsze warunki infrastrukturalne. Jest bocznica
kolejowa, której u nas nie ma, jest droga dojazdowa, są mieszkania, gdzie można
natychmiast sprowadzić część robotników koreańskich. Tego polska lokazliacja nie ma" -
powiedział wicepremier Jerzy Haunser w wywiadzie dla Polskiego Radia. "Zapewne także problemem były koszty pracy, przy czym są to z jednej strony
wynagrodzenia i nie sądzę, by powinno się je obniżać, oraz obciążenia nakładane na
wynagodzenia, związane z bardzo wysokimi transferami socjalnymi i to próbujemy zmienić" -
dodał. Hyundai nie jest pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który wybiera Słowację kosztem
Polski. W zeszłym roku podobnego wyboru dokonał francuski PSA Peugeot-Citroen, który na
Słowacji zainwestował 700 milionów euro. Hyundai chce powtórzyć sukces samochodów Kia na rynku amerykańskim w Europie i
zwiększyć ich sprzedaż do 500.000 rocznie w 2008 roku z 240.000 szacowanych na ten rok. ((Tłumaczył: Tomasz Krzyżanowski; Reuters Messaging:
[email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700,
[email protected]))