Opłata emisyjna pomoże w walce ze smogiem

Materiał partnera
17-06-2018, 22:00

Rząd zakłada, że wpływy z opłaty emisyjnej w przyszłym roku przyniosą 1,7 mld zł.

Pieniądze w znacznej części zostaną przeznaczone na walkę z zanieczyszczaniem powietrza. 6 czerwca sejm uchwalił ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która wprowadza m.in. opłatę emisyjną. Wyniesie ona 80 zł od każdego 1000 litrów paliwa, który trafi na rynek w naszym kraju. Do jej uiszczania będą zobowiązani producenci, importerzy i firmy dokonujące tzw. nabycia wewnątrzwspólnotowego paliw silnikowych (benzyn i olejów napędowych). Wpływy z tego tytułu w 85 procentach wpłyną na subfundusz antysmogowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) z przeznaczeniem na przedsięwzięcia mające zmniejszyć szkodliwą emisję substancji do powietrza, głównie ze źródeł ciepła oraz na projekty związane z rozwojem elektromobilności w Polsce.

Pozostałe 15 proc. ma trafiać do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Będzie to zarządzany przez NFOŚiGW państwowy fundusz celowy, którego dysponentem będzie minister energii. Pochodzące z niego pieniądze będą przeznaczane na wsparcie rozwoju rynku paliw alternatywnych w transporcie oraz promowanie ekologicznych środków transportu, wykorzystujących do napędu energię elektryczną, gaz ziemny CNG i LNG, biometan oraz wodór. Z Funduszu będą finansowane projekty, których rezultatem będzie eliminacja zanieczyszczeń pochodzących z transportu. W tym celu będzie wspierać powstawanie infrastruktury ładowania i tankowania paliw alternatywnych. Na jego wsparcie będą też mogli liczyć wytwórcy biopaliw, biokomponentów, a także producenci podzespołów do niskoemisyjnych środków transportu, zasilanych paliwami alternatywnymi. Z fundusz będzie też dofinansowana produkcja takich pojazdów oraz ich zakup na potrzeby publicznego transportu. Nowelizacja ustawy doprecyzowuje także zapisy związane z ładowaniem pojazdów elektrycznych i funkcjonowaniem na drogach pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. Nowe prawo musi jeszcze zyskać aprobatę Senatu i podpis prezydenta. W ocenie skutków wprowadzenia nowych regulacji wskazano, że w 2019 r. rząd planuje dzięki nowelizacji zebrać 1,7 mld zł, z czego do FNT trafi 340 mln zł.

Nowe przepisy umożliwią ponadto samorządom tworzenie w miastach stref, do których wjazd samochodów z silnikami spalinowymi będzie ograniczony. Co do wpływu opłaty emisyjnej na ceny paliw to polskie koncerny zadeklarowały „wzięcie na siebie” takich kosztów. W przypadku PKN Orlen jest to możliwe dzięki inwestycjom w elektromobilność. Koncern posiada bowiem rozbudowany segment energetyczny oraz nowoczesną petrochemię, stanowiącą istotne źródło produktów dla pojazdów z napędami alternatywnymi. Angażując się w rozwój elektromobilności PKN Orlen zamierza maksymalnie wykorzystać szanse biznesowe, jakie daje ustawa o biopaliwach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Opłata emisyjna pomoże w walce ze smogiem