Czytasz dzięki

Opoczno liczy na poprawę wyników w drugim półroczu

Internet Securities
opublikowano: 11-08-2005, 15:50

Opoczno, największy w Polsce producent płytek ceramicznych, liczy na wypracowanie w II półroczu 2005 r. lepszych wyników niż 21,410 mln zł zysku netto wypracowanego w I półroczu, zapowiedział w piątek prezes spółki Sławomir Frąckowiak.

Opoczno, największy w Polsce producent płytek ceramicznych, liczy na wypracowanie w II półroczu 2005 r. lepszych wyników niż 21,410 mln zł zysku netto wypracowanego w I półroczu, zapowiedział w piątek prezes spółki Sławomir Frąckowiak.

- Patrząc na historyczne wyniki z ostatnich lat, należy oczekiwać, że trzeci i czwarty kwartał powinny być lepsze, jeżeli chodzi o sprzedaż, a co za tym idzie – wyniki drugiego półrocza powinny być także lepsze – powiedział Frąckowiak na spotkaniu z dziennikarzami.

Zysk netto wypracowany przez spółkę w pierwszym półroczu wyniósł 21,410 mln zł wobec 45,712 mln zł rok wcześniej przy przychodach odpowiednio 198,230 mln zł wobec 229,500 mln zł. Frąckowiak uważa, że niewłaściwe jest porównywanie wyników pierwszego półrocza tego roku z pierwszym półroczem roku ubiegłego.

- Mieliśmy wtedy boom na produkty budowlane, związany z okresem przed wejściem do Unii Europejskiej. Na słabsze wyniki w pierwszym półroczu wpłynęła także stagnacja na rynku budowlanym. Jednak, patrząc na to, co się dzieje na rynku od maja, z optymizmem patrzymy w przyszłość – powiedział prezes Opoczna.

Mimo, jak podkreślają przedstawiciele spółki, niekorzystnego kursu walutowego, eksport grupy kapitałowej Opoczno wzrósł w ujęciu rocznym o 48,7%. W przypadku produkcji krajowej, przychody z eksportu wyniosły 44,54 mln zł wobec 35,46 mln zł rok wcześniej. Główne kierunki eksportu to nadal Europa Wschodnia i kraje bałtyckie, a także Europa Środkowa.

- Jest to zgodne ze strategią spółki – powiedział Frąckowiak. Prezes podkreślił także, że w strukturze sprzedaży spółki rośnie udział produktów wysokomarżowych. - Udział ten wzrósł do 47,9% z 37,4% w sprzedaży krajowej, rośnie udział produktów gresowych w sprzedaży – stwierdził Frąckowiak.

Opoczno jest liderem polskiego rynku płytek ceramicznych. Udział w rynku wynosił na koniec czerwca 26,2% wobec 24,6% na koniec 2004 roku. - Dane te dotyczą tylko kanału tradycyjnego i nie uwzględniają sprzedaży w hipermarketach budowlanych – dodał prezes.

Wraz z przejętą w kwietniu spółką litewską Dvarcioniu Ceramika wydajność Opoczna wynosi obecnie 31 mln m. kw. rocznie. Przedstawiciele spółki poinformowali także, że Opoczno chce kupić producenta płytek w Rosji. - We wrześniu rozpoczniemy due dilligence jednej z trzech spółek na rynku rosyjskim. Transakcję chcemy sfinalizować na przełomie 2005 i 2006 roku – powiedział Frąckowiak.

Prezes ujawnił tylko jedynie, że nowy zakup Opoczna będzie trzykrotnie większy od zakładu na Litwie. - Inwestycja będzie finansowana z kredytu. Spółka ma duże możliwości w tym zakresie – powiedział Zbigniew Prokopowicz, przewodniczący rady nadzorczej spółki.

Frąckowiak powiedział, że w przypadku rynku polskiego spółka nie wyklucza ewentualnych przejęć, ale jest to mało prawdopodobne. - W sytuacji, kiedy polski rynek rozwija się bardzo powoli, a nawet jest stabilny, wolimy inwestować na rynkach dynamicznie się rozwijających – powiedział prezes.

Opoczno zadebiutowało na warszawskiej giełdzie w czerwcu tego roku. Obecnie największym akcjonariuszem spółki jest Credit Suisse First Boston Ceramic Partners posiadający 48,42% akcji. Opoczno miało 75,98 mln zł zysku netto w 2004 roku wobec 45,92 mln zł rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży wyniosły 425,85 mln zł wobec 366,80 mln zł rok wcześniej.    qk/tom

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Internet Securities

Polecane