Opracowano standard badań Internetu

Marcin Złoch
17-04-2002, 00:00

PBI wraz z I-Metrią rozpoczną badania sondażowe polskiego Internetu, które mają przyczynić się do uwiarygodnienia tego medium dla reklamodawców, agencji reklamowych i inwestorów. Internet ma być uznany przez to środowisko za medium atrakcyjne reklamowo tak jak telewizja, prasa czy radio.

Firmy I-Metria oraz Polskie Badania Internetu podpisały umowę dotyczącą wypracowania wspólnego standardu badań polskiego Internetu oraz realizacji badania panelowego na populacji polskich użytkowników sieci WWW. Konsorcjum Polskie Badania Internetu założone w 2000 r. to wspólne przedsięwzięcie portali internetowych oraz wydawców prasowych. Udziałowcami PBI są Onet.pl, Wirtualna Polska, Interia.pl, Presspublika oraz Agora. Nowo powstały standard został oparty na autorskim badaniu I-Metrii. Na standard nazwany „Panelem internautów” będą składały się dwie grupy osób: użytkownicy korzystający z Internetu w domu oraz internauci wykorzystujący sieć WWW w pracy.

Podpisanie tej umowy kończy dwuletni proces dyskusji, negocjacji oraz prac metodologicznych związanych z wyborem przez PBI najbardziej skutecznego sposobu pomiaru korzystania przez użytkowników z Internetu. Działanie panelu internetowego jest analogiczne do panelu telemetrycznego służącego do badania oglądalności telewizji i audytorium stacji telewizyjnych. Badanie opiera się na zbieraniu w sposób ciągły danych od tej samej próby respondentów.

— Panel Internautów umożliwia m.in. identyfikację profilu socjo-demograficznego i aktywności użytkowników wszystkich odwiedzanych przez nich stron w sieci. Panel, jako standard badań, przyczyni się do rozwoju polskiego Internetu, jako zbadanego i tym samym wiarygodnego medium dla reklamodawców, agencji reklamowych, inwestorów i firm, których działalność będzie lub jest związana z Internetem. Oznacza to, że Internet może być po raz pierwszy uznany za medium, porównywalne i obliczalne, tak jak telewizja, prasa czy radio — uważa Krzysztof Modzelewski, prezes I-Metrii.

Firma I-Metria we wrześniu 2001 r. rozpoczęła na dwutysięcznej próbie internautów stałe badanie domowych użytkowników Internetu nazwane I-Metryka. Struktura panelu jest reprezentatywna dla populacji osób korzystających z Internetu w domu. Ciągły pomiar jest możliwy dzięki instalacji na komputerach panelistów specjalnego oprogramowania eMeter, które monitoruje ich zachowania w sieci. We wspólnym przedsięwzięciu I-Metrii i PBI dotychczasowy panel domowych użytkowników Internetu I-Metrii będzie powiększony docelowo do 3 tys. osób z trzech tysięcy różnych gospodarstw domowych. Co kwartał będzie przeprowadzane dodatkowe badanie strukturalne, mające na celu weryfikację struktury populacji internautów w Polsce.

— Badanie strukturalne polega na przeprowadzeniu co kwartał serii 25 tys. wywiadów telefonicznych. Wyjątkiem jest pierwszy rok panelu po podpisaniu umowy z PBI, w kwietniu 2002 r. zostanie przeprowadzonych 50 tys. wywiadów, a następnie po sześciu miesiącach kolejnych 25 tys. W 2003 r. badanie strukturalne będzie przeprowadzane co kwartał. Pierwsze wyniki powiększonego i certyfikowanego przez PBI Panelu Dom będą dostępne w ciągu najbliższych trzech miesięcy — mówi Krzysztof Modzelewski.

W celu uzyskania wyników odnoszących się do ogółu polskich użytkowników Internetu, a nie wyłącznie do domowych internautów, zostanie przygotowany panel respondentów korzystających z Internetu w pracy. Będzie on docelowo liczył tysiąc osób. Obecnie I-Metria wraz z PBI uzgadniają metodologię badania. Aktywacja panelu Praca ma nastąpić w październiku 2002 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Technologie / Opracowano standard badań Internetu