Już trzeci rok z rzędu polscy konsumenci wybrali najsilniejsze marki na polskim rynku, które mają w ich życiu szczególne znaczenie. Na „Oscary Marketingu” zdaniem Polaków zasłużyły te marki, które w 2023 r. skutecznie zaspokajały ich oczekiwania i potrzeby, dostrzegały i podkreślały indywidualność konsumentów, były kreatywne, innowacyjne i wyznaczały trendy.
Przeprowadzone w kwietniu tego roku badanie Best Brands Poland określiło siłę marek we wskaźniku Share of Soul określającym atrakcyjność, więź i relację marek z konsumentami. W połączeniu ze wskaźnikiem Share of Wallet opartym na twardych danych rynkowych, określającym rzeczywisty sukces komercyjny marek w Polsce, powstał ranking Best Brands Poland wyłaniający zwycięskie marki w 6 kategoriach: Best Overall Brand — Lay’s, Best Polish Brand — Lubella, Best Sustainability Brand — OnlyBio, Best Life Changing Technology Brand — Apple, a także Best Momentum Brand — Dyson i Beauty & Self-Care Brand — NIVEA.
— Przy zeszłorocznym, najgorszym od dawna wzroście PKB w Polsce na poziomie niewiele ponad 0 proc., rynek reklamy wzrósł o ok. 7 proc. do pułapu niemal 12 mld zł. Czyli branża komunikacji marketingowej na tle gospodarki ma się całkiem dobrze. Można powiedzieć, że miniony rok był powrotem do normalności po burzliwych latach, jednak wciąż żyjemy w czasie dynamicznych przeobrażeń, za którymi zwycięskie marki potrafiły nadążyć - komentuje Marek Żołędziowski, CEO Group One, największej niezależnej grupy marketingowo-technologicznej w Polsce, która jest inicjatorem badania, rankingu i gali Best Brands Poland.
Trendy drogowskazami dla marek
Jak wynika z danych GfK — an NIQ company, partnera merytorycznego badania i raportu Best Brands Poland, w 2023 r. aż 95 proc. Polaków zmieniło swoje zwyczaje zakupowe. Inaczej wyglądają dziś ścieżki zakupowe, czynniki wyboru, a taktyki oszczędnościowe stają się częścią standardowych zachowań zakupowych. Aż 57 proc. Polaków obawiało się też dalszych wzrostów cen, co zdecydowanie obniżyło spontaniczne zakupy.
— Marki musiały zareagować wdrożeniem nowych strategii cenowych lub silnych strategii komunikacji budujących rozpoznawalność marek, długotrwałe relacje z konsumentem i ich lojalizację poprzez mądre wykorzystanie danych, personalizację czy innowacyjne podejście do obsługi klienta. Te, które połączyły oba cele, wyróżniły się silną pozycją rynkową i największym uznaniem konsumentów, zasłużyły na miano najsilniejszych — Best Brands 2024 — dodaje Marek Żołędziowski.
Oprócz ceny, jakości i bezpieczeństwa w ubiegłym roku polscy konsumenci zaczęli zwracać silniejszą uwagę na kwestie społeczne i środowiskowe. 35 proc. Polaków wskazało, że ważna jest odpowiedzialność społeczna, a 55 proc. uważało, że marki muszą brać odpowiedzialność za ochronę środowiska.
Polacy na zakupach poszukiwali również prostoty i ułatwiających życie rozwiązań. To profil trendu „frictionless living”, który w 2023 r. było silnie widać u 17 proc. konsumentów, więcej niż średnio dla Europy. Kluczowy był też trend „all about me”, według którego konsumenci lubią się rozpieszczać, dbać o siebie i sięgać po produkty pomagające im to osiągnąć. Taki trend w Polsce jest znacznie silniejszy niż w Europie i niemal dwukrotnie mocniejszy niż średnio na świecie.
Konsumenci jedynym obiektywnym jury
Wszystkie trendy i postawy konsumenckie, które wpływały na decyzje i strategie marketingowe marek w 2023 r., mają silne odbicie w gronie laureatów Best Brands Awards 2024. Każda z nagrodzonych marek wyprzedziła konkurencję, dostosowując swoje działania do oczekiwań i potrzeb Polaków. Najlepsi z najlepszych zostali wyłonieni w drodze badania obejmującego aż 40 kategorii produktowych, 400 marek i głos 8 tys. respondentów.
W kategorii Best Overall Brand laureatem została marka, która zbudowała bardzo silną pozycję rynkową, stworzyła trwałą relację z konsumentami i może pochwalić się rozpoznawalnością oraz lojalnością wśród swoich nabywców. Laureatem kategorii zostało: Lay’s.
W kategorii Best Life Changing Technology Brand głosem konsumentów zwyciężyła marka Apple, której rozwiązania zmieniły ich codzienne życie. Dzięki oferowanym technologicznym innowacjom klientom marki żyje się przyjemniej i wygodniej, co bezpośrednio wpływa także na jakość ich życia.
Marka Lubella, która zwyciężyła w kategorii Best Polish Brand, zawdzięcza sukces przewadze nad konkurentami w kategorii, zwłaszcza pod względem wskaźnika Brand Attachment oznaczającego silne przywiązanie do marki. Ma ona także wysoki potencjał sprzedaży nowych produktów. Jako marka polskiego pochodzenia jest dobrze znana konsumentom i cieszy się ich zaufaniem, co jest efektem dbałości o zadowolenie klientów.
Najsilniejszą marką w Polsce w kategorii Best Sustainability Brand została marka OnlyBio, która według konsumentów podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska w sposób jawny i transparentny. Wyróżnia się konsekwentnym wdrażaniem ekologicznych i etycznych praktyk, dba o bezpieczeństwo oraz edukuje — uznali konsumenci.
Zwycięzcą w kategorii Beauty & Self-Care Brand została marka Nivea, której produkty stały się jednym z nieodłącznych elementów życia konsumentów. Zdaniem klientów zawsze się sprawdzają, co przekłada się na zaufanie do marki, którą chętnie rekomendują innym.
W kategorii Best Momentum Brand „Oscar Marketingu” przyznany został marce Dyson, której produkty i działania marketingowe wyróżniły się kreatywnością i innowacyjnością, a ciągłe doskonalenie strategii dopasowanej do dynamicznie zmieniających się warunków pomogło w budowaniu lojalności klientów. Rok 2023 należał zdecydowanie do niej!
Prestiżowe wydarzenie branżowe
Gala Best Brand Awards 2024, która odbyła się 6 czerwca w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, jest jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń w Polsce. Jej celem jest uhonorowanie najsilniejszych marek międzynarodową nagrodą, która na świecie przyznawana jest od ponad 20 lat.
W tym roku galę, której motywem przewodnim było The Power of Brand Momentum, uświetniło wystąpienie keynote speakera, jednego z najlepszych sędziów piłkarskich na świecie — Szymona Marciniaka. Jest to nie tylko wydarzenie biznesowe, ale i miejsce wymiany wiedzy i inspiracji dla przedstawicieli świata biznesu, marketingu i mediów.
