Otwarta zapora na torze Szczecin — Świnoujście

Katarzyna Kapczynska
07-12-2017, 22:00

Dziś Rada Ministrów zaakceptuje plan utrzymania wód morskich ujścia Odry wart 237 mln zł. Dzięki temu odblokuje pieniądze na droższy projekt.

Rząd kontynuuje program poprzedników i stara się pogłębić tor wodny Szczecin — Świnoujście do 12,5 m. To inwestycja warta 1,3 mld zł. 85 proc. kwoty może zapewnić Komisja Europejska. Jest jeden warunek, by z tego skorzystać.

— Bruksela wymusiła na nas opracowanie wieloletniego planu utrzymania wód morskich w rejonie ujścia Odry, by inwestycja nie poszła na marne, by tor był utrzymywany w należytym stanie — twierdzi Jerzy Materna, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki i Żeglugi Śródlądowej. Zapowiada, że dziś dokument przyjmie Rada Ministrów, ponieważ wczoraj resort finansów zgodził się na jego finansowanie. Wieloletni program utrzymania kosztować ma 237 mln zł.

— Po zaakceptowaniu go przez rząd Centrum Unijnych Projektów Transportowych przekaże 12 grudnia finansowanie inwestycji związanej z pogłębieniem toru Szczecin — Świnoujście — mówi Jerzy Materna.

Dzięki niej zachodniopomorskie porty będą mogły rozwinąć działalność i przyjmować większe statki. Jerzy Materna zapewnia, że same porty także wydadzą 700 mln zł na pogłębienie wejścia do swoich nabrzeży.

Luka w programie

Pogłębienie toru wodnego ma być zrealizowane do końca 2022 r. Program wieloletniego utrzymania będzie natomiast wykonywany w latach 2019-29. Zbigniew Antonowicz, prezes Stowarzyszenia Odrą w Świat, zwraca uwagę, że w tym planie nie zabezpieczono funduszy na przyszły rok. Jerzy Materna informuje, że w budżecie państwa przeznaczono dofinansowaniepogłębienia podejścia do portów w Gdyni i Słupsku i być może z tej puli uda się przesunąć część pieniędzy na utrzymanie toru między Szczecinem i Świnoujściem.

Oprócz zapewnienia funduszy trzeba także usprawnić procedury związane z utrzymaniem wód w rejonie ujścia Odry. Jerzy Materna szacuje, że w poprzednich latach wykorzystywano zaledwie około 30 proc. przekazywanych na ten cen dotacji. Zbigniew Antonowicz informuje, że zazwyczaj tamtejszy Urząd Morski otrzymywał pieniądze w połowie roku, niekiedy w drugiej połowie. Wykonawcę musiał wyłonić w przetargu. W takim trybie postępowania zazwyczaj nie udawało się wykorzystać funduszy z bieżącego budżetu.

Udrożnienie rzek

Oprócz pogłębienia toru Szczecin — Świnoujście rząd przygotowuje się też do inwestycji związanych z uregulowaniem i pogłębieniem Odry oraz innych rzek. Jerzy Materna zapewnia, że już opracowywane są koncepcje dotyczące inwestycji, które mogą być wykonane w przyszłej unijnej perspektywie ruszającej już w 2021 r. Twierdzi, że do Ministerstwa Rozwoju resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zgłosił projekty rzeczne o wartości 20 mld EUR. Mogą być finansowane nie tylko z dotacji unijnych. Jerzy Materna prognozuje, że przy stopniach wodnych będą działać elektrownie wodne, a z ich eksploatacji będą częściowo spłacane zobowiązania zaciągnięte na rzeczne inwestycje. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczynska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Otwarta zapora na torze Szczecin — Świnoujście