Padł rekord wydatków na drogi

Katarzyna Kapczyńska
30-12-2008, 10:27

Na budowę nowych tras i remonty starych poszło ponad 15 mld zł. Drogowa dyrekcja chwali się, że wydała 93 proc. tegorocznego budżetu. Pełny sukces? I tak, i nie…

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która odpowiada za inwestycje i utrzymanie głównych tras, podsumowała wykonanie tegorocznego planu. Na papierze wypada to imponująco.

— Do końca listopada wykorzystanie dostępnych funduszy sięgnęło 92,7 proc. To, jak na razie, rekord — informuje Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.

Nie wszyscy wierzą w rekord i przedstawiają własne obliczenia.

— Dla mnie tegoroczny budżet GDDKiA to 20,8 mld zł, a jego wykonanie sięgnie około 15 mld zł — twierdzi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

To dawałoby zaledwie 75-proc. skuteczność. Jednak inaczej liczy wyniki własnych prac GDDKiA. Dyrekcja ocenia dostępny budżet na ok. 17 mld zł (od kwoty blisko 21 mld zł odejmuje rezerwę budżetową, po którą mogą sięgnąć także inne agendy rządowe) i dzięki temu chwali się rekordowym wykonaniem. Byłoby wyższe, gdyby nie kiepskie przygotowanie i opóźnienie realizacji części projektów. W przypadku obwodnic Augustowa i Wasilkowa doszło nawet do wstrzymania inwestycji.

100 proc. nie da się

— Dyrekcja zweryfikowała tegoroczne plany i stąd zmiana liczb. Wykonanie budżetu na poziomie ponad 90 proc. należy ocenić pozytywnie. Wykorzystanie puli w 100 proc. raczej nigdy nie będzie możliwe — uważa Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego i były szef drogowej dyrekcji.

W porównaniu z poprzednimi latami wykorzystanie tegorocznej puli i tak robi wrażenie. Wykonanie budżetu na poziomie 15-16 mld zł to znaczący wzrost w porównaniu z poprzednimi latami. W ubiegłym roku drogowcy wydali na inwestycje 10,3 mld zł z dostępnych 11,8 mld zł. Dwa lata temu było jeszcze słabiej, bo wydatki były o połowę niższe niż tegoroczne. Sięgnęły 7,2 mld zł, co stanowiło 78 proc. budżetu.

Co ważne, obecny wzrost wydatków to nie tylko skutek wyższych niż dwa lata temu cen kontraktów. Wygląda na to, że wreszcie zaczyna ruszać realizacja drogowego planu. — Najważniejsze jest to, jak poradzimy sobie z wykorzystaniem funduszy w przyszłym roku — podkreśla Zbigniew Kotlarek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Padł rekord wydatków na drogi