PAIiIZ: Bez lepszych terenów pod inwestycje Polska będzie przegrywać konkurencję

Internet Securities
24-02-2005, 15:51

Polska będzie przegrywać z innymi krajami z regionu konkurencję o bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ), jeśli w ciągu najbliższych 2-3 lat nie będzie w stanie wygenerować wystarczającej ilości dobrze przygotowanych terenów inwestycyjnych, powiedział w czwartek Andrzej Zdebski, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

Polska będzie przegrywać z innymi krajami z regionu konkurencję o bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ), jeśli w ciągu najbliższych 2-3 lat nie będzie w stanie wygenerować wystarczającej ilości dobrze przygotowanych terenów inwestycyjnych, powiedział w czwartek Andrzej Zdebski, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

„Jeśli w ciągu 2-3 lat nie będziemy w stanie wygenerować wystarczającej ilości dobrze przygotowanych terenów inwestycyjnych, to będziemy przegrywać. Inwestorzy będą poszukiwali konkurencyjnych lokalizacji w takich krajach, jak Rumunia, Słowacja, Czechy, Węgry, Litwa, Łotwa czy Ukraina” – powiedział Zdebski podczas konferencji prasowej.

„Dość szybko powinniśmy mieć dobrą ofertę lokalizacyjną dla inwestorów” – dodał.

PAIiIZ nie podał w czwartek wartości bezpośrednich inwestycji zagranicznych w 2004 roku, jednak zapowiedział publikację tych danych na przełomie marca i kwietnia tego roku.

Przedstawiciele agencji wielokrotnie wcześniej zapewniali, że w 2004 roku do Polski może napłynąć 6-7 mld USD wobec 6,42 mld USD w 2003 roku.

Andrzej Mikosz z PAIiIZ-u poinformował natomiast, że obecnie agencja kończy prace nad dwoma projektami. Jeden z nich to podpisanie umowy z LG Electronics na inwestycję w Mławie, a drugi – to inwestycja Hewlett-Packard w centrum usług.

„Nie jest też tajemnicą, że prowadzimy dużą inwestycję oponiarską koreańskiego Hankooka. Na krótkiej liście znalazły się w tym kontekście Kobierzyce w Polsce oraz kilka innych lokalizacji poza Polską” – powiedział Mikosz.

„Ponadto w czasie naszej wizyty w Japonii prezes Bridgestone powiedział, że jesteśmy na krótkiej liście, jeśli chodzi o dużą inwestycję tej firmy. Bridgestone ma fabrykę w Poznaniu, ogłosił inwestycje w Żarowie, ale obecnie rozważa kolejną dużą fabrykę opon – byłby to duży greenfield” – dodał.

PAIiIZ zapowiada też „kilka inwestycji w sektorze AGD”.

„Prowadzimy rozmowy m.in. z Fagorem który jest właścicielem Wrozametu we Wrocławiu. Fagor rozważa jeszcze kilka innych krajów” – powiedział Mikosz.

Według prezesa, w wielu przypadkach wielkość pomocy publicznej oferowanej inwestorowi będzie decydująca przy wyborze lokalizacji przez inwestora w regionie.

W minionym roku, wśród firm, które podjęły decyzję o inwestowaniu w Polsce znalazły się m.in. Whirlpool (USA), Gilette (USA), Merloni (Włochy), Bosh-Siemens (Niemcy), Fuji Seiko (Japonia) Firestone (Japonia), LG International (Korea) Faurcencja (Francja) oraz Daicel (Japonia).

Zainteresowanie inwestorów dotyczyło głównie sektora motoryzacyjnego, AGD, spożywczego, medycznego, budowlanego oraz maszynowego. Najwięcej projektów ulokowano zaś w województwie dolnośląskim, łódzkim, śląskim oraz zachodniopomorskim.

Agencja podała, że w trakcie realizacji jest obecnie 93 aktywnych projektów, które w przypadku odjęcia decyzji przez inwestorów na „tak”, oznaczają napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski – o wartości 4 mld euro – oraz stworzenie 36 tys. nowych miejsc pracy. Najwięcej z nich dotyczy sektora motoryzacyjnego, stalowego i elektronicznego.

Polską specjalnością staje się ponadto sektor usług zaawansowanych technologicznie (centra finansowo-księgowe, call centra). Obecnie agencja prowadzi 10 projektów tego typu. Są to zwykle inwestycje niskonakładowe, ale wymagające dużych zasobów wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Dodatkową zachętą dla inwestorów ma być ostatnia nowelizacja rozporządzeń strefowych, która umożliwia lokowanie tego typu działalności w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE).

Największą tegoroczną inwestycją w Polsce jest inwestycja Michelina w Olsztynie, o wartości 253 mln euro. W największym zakładzie produkcyjnym tej spółki w Europie będą produkowane opony do samochodów osobowych i ciężarowych oraz półfabrykaty do ich produkcji, począwszy od pierwszej połowy 2006 roku. W Olsztynie powstanie też duże centrum logistyczno-magazynowe Michelin. Docelowo pracę znajdzie tam 520 osób.

W sumie w ciągu pierwszych sześciu tygodni 2005 roku PAIiIZ zamknął cztery projekty o łącznej wartości 287 mln euro, dające 820 miejsc pracy. Agencja twierdzi, że dane te świadczą o wzrastającym zainteresowaniu Polską wśród inwestorów zagranicznych, w porównaniu z 2004 rokiem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Internet Securities

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / PAIiIZ: Bez lepszych terenów pod inwestycje Polska będzie przegrywać konkurencję