PAIiIZ zrealizowała w 2004 r. 24 duże projekty o wartości 3 mld zł

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 24-02-2005, 17:32

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) zrealizowała w 2004 roku samodzielnie 24 duże projekty o wartości blisko 3 mld zł. Dzięki tym inwestycjom zostanie utworzonych przeszło 7 tys. nowych miejsc pracy - poinformował w czwartek na konferencji prasowej prezes PAIiIZ Andrzej Zdebski.

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) zrealizowała w 2004 roku samodzielnie 24 duże projekty o wartości blisko 3 mld zł. Dzięki tym inwestycjom zostanie utworzonych przeszło 7 tys. nowych miejsc pracy - poinformował w czwartek na konferencji prasowej prezes PAIiIZ Andrzej Zdebski.

Wśród firm, które podjęły decyzję o inwestowaniu w Polsce znalazły się m.in.: Whirlpool (USA), Gillette (USA), Merloni (Włochy), Bosch-Siemens (Niemcy), Fuji Seiko (Japonia), Firestone (Japonia), LG International (Korea), Faurecia (Francja), Daicel (Japonia) - wynika z danych Agencji.

Zainteresowanie inwestorów dotyczyło głównie sektorów: motoryzacyjnego, AGD, spożywczego, medycznego, budowlanego oraz maszynowego. Najwięcej projektów ulokowanych zostało w województwach: dolnośląskim, łódzkim, śląskim oraz zachodniopomorskim.

W trakcie realizacji są obecnie 93 projekty, które, w przypadku podjęcia pozytywnych decyzji przez inwestorów, mogą oznaczać napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Polski o wartości blisko 4 mld euro oraz stworzenie 36 tys. nowych miejsc pracy.

Największą, jak dotychczas, tegoroczną inwestycją jest budowa fabryki Michelin w Olsztynie. Wartość inwestycji wynosi 253 mln euro. W tym zakładzie będą produkowane opony do samochodów osobowych i ciężarowych oraz półfabrykaty do produkcji opon. W Olsztynie powstanie także duże centrum logistyczno-magazynowe Michelin.

W sumie w ciągu pierwszych sześciu tygodni 2005 roku udało się zrealizować cztery projekty, o łącznej wartości 287 mln euro, dających 820 miejsc pracy.

Jak poinformował Sebastian Mikosz z PAIiIZ, inwestorzy zagraniczni spotykają bariery na wszystkich etapach planowania i realizowania inwestycji w Polsce.

Według Agencji, proces inwestycyjny jest długi i zawiły, trwa od 12 a 18 miesięcy, a pierwsze pół roku to czas podejmowania decyzji o inwestowaniu. Na tym etapie szkodzi brak promocji Polski za granicą, brak biur zagranicznych Agencji i brak jednoznacznej przewagi konkurencyjnej kraju.

Po sześciu miesiącach inwestor formułuje długą listę krajów-kandydatów do inwestycji. Decyzję o lokalizacji inwestycji w Polsce utrudnia na tym etapie brak odpowiednio przygotowanych terenów inwestycyjnych, brak rozwiniętej infrastruktury drogowej oraz brak efektywnego systemu zachęt.

W drugim etapie inwestorzy dokonują analizy warunków makroekonomicznych i politycznych, prawno-finansowych (w tym zachęt inwestycyjnych) oraz odbywają się pierwsze wizyty rozpoznawcze.

Ostatni etap procesu inwestycyjnego to stworzenie tzw. krótkiej listy. "To jest jeden moment, kiedy wchodzi w grę największa konkurencja z sąsiadami - Słowacy, Czesi i Węgrzy są naszymi największymi konkurentami" - powiedział Mikosz.

Na tym etapie inwestorzy spotykają się z nieprzejrzystymi przepisami prawnymi, oprotestowywaniem inwestycji, przewlekłymi procedurami administracyjnymi i dużą liczbą instytucji zaangażowanych w proces inwestycyjny.

Mikosz poinformował także, że obecnie lokalizację swoich inwestycji w Polsce rozważają Hankook i Bridgestone (producenci opon) oraz producent artykułów gospodarstwa domowego Fagor.

"W przypadku Hankooka, jedyną lokalizacją w Polsce braną pod uwagę są Kobierzyce (koło Wrocławia - PAP)" - powiedział Mikosz. Dodał, że inwestor rozważa także lokalizację w innych krajach. "Rozmawiamy również z Fagorem, właścicielem Wrozametu" - powiedział.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane