Paliwo tańsze niż kiedyś

  • Paweł Janas
opublikowano: 18-01-2012, 00:00

Firmy naftowe nie windują cen według widzimisię — twierdzą eksperci

Na coraz większej liczbie stacji w Polsce cena diesla zaczyna przekraczać 6 zł za litr. Politycy oskarżają firmy paliwowe, że wysokim cenom winna jest wysoka marża, którą windują koncerny. Czy tak jest naprawdę?

To nie widzimisię

Firmy jak lew bronią swojej polityki cenowej. Według Arkadiusza Ciesielskiego z biura prasowego PKN Orlen, ceny kształtowane są na podstawie notowań ropy naftowej i gotowych produktów paliwowych na giełdach światowych oraz kursów walut. Jak podkreśla przedstawiciel Orlenu, koncern jest częścią globalnego rynku, na którym zmiany czynników makroekonomicznych wymuszają stałe modyfikacje cen paliw.

— Niestety w ostatnich miesiącach obserwujemy zarówno wysoki poziom notowań ropy naftowej i gotowych produktów paliwowych,jak również niekorzystną relację PLN/USD, co znajduje odzwierciedlenie w zmianach cen detalicznych na stacjach benzynowych, także w sieci Orlen — dodaje Arkadiusz Ciesielski. Analitycy też uważają, że koncerny nie mogą windować poziomu marży zgodnie ze swoim widzimisię.

— Orlen i Lotos nie realizują w tym roku zysków na sprzedaży większych niż w poprzednich latach. Nikt nie dokłada sobie kilku groszy marży ot tak sobie, z nadzieją, że rynek nie zauważy. Koncerny nie mogą jednak rozdawać paliwa, muszą inwestować, zmniejszać poziom zadłużenia. Zbytnie obniżanie marż będzie oznaczało, że nie są w stanie wypełniać tych zadań, a to z pewnością spotka się z ostrą reakcją akcjonariuszy — podkreśla Urszula Cieślak, ekspert z firmy BM Reflex, monitorującej krajowy rynek paliwowy.

Najtańszy rynek?

W Orlenie podkreślają też, że ceny paliw w Polsce utrzymują się na niskim poziomie — co jest między innymi wynikiem stosowanej przez spółkę polityki ochronypopytu na rynku polskim. Według danych e-petrol z 11 stycznia 2012 r., nikt w Europie nie sprzedawał benzyny taniej od firm paliwowych działających w Polsce. W przypadku diesla niższe ceny notowano jedynie w Luksemburgu — mówi Arkadiusz Ciesielski z biura prasowego koncernu.

Zdaniem Jakuba Boguckiego, eksperta z portalu e-petrol.pl., sytuacji w Polsce nie należy porównywać z krajami wysoko rozwiniętymi.

— Ale nawet w porównaniu z krajami o podobnej stopie życiowej Polska wypada stosunkowo korzystnie — mówi ekspert portalu petrol.pl.

Czy w Polsce paliwo bywało tańsze? Odpowiedź „tak” wydaje się oczywista. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę średnie wynagrodzenie w przemyśle, to 5-6 lat temu za taką kwotę można było przejechać o 1000 km mniej niż obecnie, choć ceny paliw były dużo niższe. Nominalne wynagrodzenie w przemyśle rosło bowiem szybciej niż nominalna cena paliwa. Wynika z tego, że udział wydatków na paliwo nie rośnie, lecz maleje. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w przemyśle (średnio w trzech pierwszych kwartałach roku, w zł) wynosiło w 2011 r. 3608,13 zł, podczas gdy w 2005 r. — 2486,48 zł.

Co może rząd

Skoro czynniki makro i twarde prawa rynku uniemożliwiają obniżkę marż, to czy można ratować sytuację np. obniżając akcyzę? — Czasowa obniżka akcyzy, zgodnie zapisami ustawy akcyzowej, była możliwa tylko do końca ubiegłego roku. Z tej możliwości rząd skorzystał na przykład w 2005 r. Obowiązują u nas unijne minima i bez zgody UE nie można zmniejszyć akcyzy poniżej określonego poziomu — twierdzi Urszula Cieślak. Rząd jednak wie, że szybujące ceny powodują coraz większy wzrost niepokoju społecznego. Wczoraj sytuację na polskim rynku paliw referował Radzie Ministrów szef resortu skarbu Mikołaj Budzanowski. Ani MSP, ani kancelaria premiera nie ujawniają, czy postawił diagnozę. Czy właściciel spróbuje wywrzeć presję na spółki? — A jakimi narzędziami dysponuje MSP, by wpływać na ceny paliw — pyta retorycznie Magdalena Kobos, rzecznik MSP.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu