Pandemia nie zaszkodziła AB

opublikowano: 21-05-2020, 22:00

Choć dystrybutor IT zanotował dwucyfrowe zwyżki i umocnił pozycję rynkową, to bardzo ostrożnie mówi o perspektywach na przyszłość.

W pierwszym kwartale 2020 r. przychody grupy AB wzrosły o 22,4 proc. do blisko 2,3 mld zł. Oznacza to, że rosła ona szybciej niż rynek dystrybucji w Polsce, Czechach i Słowacji, który według firmy analitycznej Context wzrósł w tym czasie o 10 proc. Tym samym udziały rynkowe wrocławskiej grupy zwiększyły się o 1,3 pkt proc. Zysk netto grupy wyniósł w pierwszym kwartale 12,1 mln zł i był 18,2 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

AB wskazuje, że w pierwszym kwartale przy zawirowaniach związanych z pandemią koronawirusa zmieniały się preferencje rynkowe co do sposobów zakupu, a nacisk położony był na handel internetowy. Grupa była do tego przygotowana m.in. dzięki wcześniejszym inwestycjom w obszar rozwiązań e-commerce i automatyki magazynowej. Według danych Contextu w pierwszym kwartale niektóre kategorie produktów zanotowały wysokie dwucyfrowe zwyżki. Sprzedaż konsol i gier wzrosła o 50 proc., notebooków o 28 proc., a urządzeń sieciowych o 29 proc. rok do roku. Natomiast w ostatnich dwóch tygodniach marca dynamika sprzedaży przyśpieszyła odpowiednio do 216 proc., 43 proc. i 205 proc. Co ciekawe, sprzedaż telewizorów w tym czasie spadła o 50 proc. Po wzrostach w pierwszym kwartale przedstawiciele AB ostrożnie wypowiadają się o perspektywach na przyszłość.

— Przewidywania ekspertów są bardzo skrajne: od prognoz wyraźnych zniżek całego rynku w Europie po takie, gdzie branża IT będzie dalej beneficjentem zmian w systemie pracy i nauki. My robimy swoje i nie będziemy mówić o prognozach — mów Grzegorz Ochędzan, członek zarządu AB ds. finansowych.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dystrybutor w kwietniu nadal odnotowywał zwiększony popyt na dystrybuowany sprzęt komputerowy, m.in. dzięki przechodzeniu na pracę i naukę w formie zdalnej.

— W kwietniu mieliśmy lockdown, ale z drugiej strony obserwowaliśmy dalsze dostosowaniedo warunków pracy zdalnej. W kwietniu pojawiło się też wsparcie rządowe na dystrybuowane przez nas produkty — miało to wpływ na naszą sprzedaż — mówi Grzegorz Ochędzan.

Wsparcie to 180 mln zł z funduszy UE, o które w kwietniu mogły ubiegać się samorządy na zakup sprzętu do zdalnej nauki w ramach programu Zdalna Szkoła. W maju ruszyła jego druga odsłona o wartości 182 mln zł. AB ostrożnie wypowiada się też na temat potencjału do wzrostu rentowności w kolejnych okresach.

— Działamy w konkurencyjnym otoczeniu, jesteśmy dystrybutorem i pewne parametry mamy ustalone. Pytanie o podnoszenie cen jest uzasadnione, ale pamiętajmy, że te ceny są bardzo mocno transparentne, łatwo porównywalne z tym, co oferuje nasza konkurencja — mówi szef finansów AB.

W lipcu przypada termin zapadalności obligacji AB o wartości 70 mln zł. Czy spółka planuje je wykupić?

— Na pewno chcemy uczestniczyć w rynku obligacji jako emitent — jest to bardzo dobra forma finansowania biznesu. Z drugiej strony chcemy, żeby się to odbywało na zasadach win-win. Stać nas, żeby te obligacje wykupić bez rolowania. Jeżeli warunki nie będą korzystne, to je wykupimy — mówi Grzegorz Ochędzan.

29 Tyle dni przeciętnie AB oczekiwało na płatność w I kwartale. Przed rokiem rotacja należności wynosiła 35 dni.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane