Państwo marzy o taniej trasie A 1

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 21-01-2008, 00:00

23,4 mln zł — tylko tyle ma kosztować kilometr trasy z Nowych Marz do Torunia. Nierealne — mówią firmy drogowe.

23,4 mln zł — tylko tyle ma kosztować kilometr trasy z Nowych Marz do Torunia. Nierealne — mówią firmy drogowe.

Resort infrastruktury przymierza się do budowy autostrady A1 Nowe Marzy — Toruń, na którą koncesję ma firma Gdańsk Transport Company (GTC). Politycy kwestionują jednak jej prawa do inwestycji i sami chcą zająć się projektem. Za ile? Odpowiedź już znamy. Choć kilka dni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informowała „PB”, że nie ma opracowanego kosztorysu budowy tego odcinka, okazuje się, że jest on gotowy (i to od dawna). Państwowa cena to 1,46 mld zł. Jednak wydaje się, że sam resort infrastruktury nie uważa jej za realną.

Wyliczenia z sufitu

Zgodnie z państwowym kosztorysem, kilometr autostrady Nowe Marzy — Toruń miałby kosztować 23,39 mln zł. GTC kilka lat temu proponował 7,4 mln EUR/km (czyli 26,64 mln zł), ale jest tajemnicą poliszynela, że dziś raczej nie utrzymałby tej ceny. Czy więc resort — zgodnie z deklaracją poprzedniego rządu — zbuduję trasę taniej od GTC?

— Urzędnicy jak zwykle biorą ceny z księżyca — mówi Aleksander Kozłowski, przewodniczący rady nadzorczej GTC.

Wygląda na to, że ministerstwo także zalicza kosztorysy do kategorii bajek.

— Przetarg na realizację odcinka autostrady A 1 No- we Marzy — Toruń nie został jeszcze rozstrzygnięty. W związku z powyższym nie jesteśmy w stanie wypowiedzieć się, jaka jest obecnie wartość tego zadania — twierdzi Teresa Jakutowicz, szefowa biura informacyjnego Ministerstwa Infrastruktury.

Tymczasem podana cena kosztorysowa A1 widnieje w opublikowanym na stronie resortu programie drogowym na lata 2008-12, przygotowanym jeszcze przez poprzednią ekipę. Jego realizację zapowiedział niedawno Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury. Drogowcy już prognozują, że cena A1 będzie znacznie wyższa.

— Cena podana przez ministerstwo nie wydaje się realna. Koszt budowy może sięgnąć około 30 mln zł/km — uważa Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Zmiana koncepcji

Spór o budowę A1 trwa już jedenasty rok. GTC w 1997 r. dostała koncesję na odcinek Gdańsk — Toruń, jednak poprzedni rząd uznał, że jej prawa do części trasy (Nowe Marzy — Toruń) wygasły. Innego zdania był stołeczny sąd, ale obecna ekipa idzie śladem poprzedników. Urzędnicy uważają, że oprócz ceny budowy to konieczność płacenia GTC przez trzy dekady wysokich stawek za udostępnienie trasy kierowcom jest główną przyczyną, która skłoniła rząd do uznania, że byłoby lepiej, gdyby projekt zrealizowało państwo.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu