Para wreszcie w koła czy wciąż w gwizdek

Jacek Zalewski
opublikowano: 13-11-2007, 00:00

Pięć organizacji członkowskich Rady Przedsiębiorczości — Konfederacja Pracodawców Polskich (KPP), Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan (PKPP), Związek Rzemiosła Polskiego (ZRP), Polska Rada Biznesu (PRB) i Amerykańska Izba Handlowa w Polsce (AIHwP) — postanowiło zorganizować w czwartek 17 stycznia 2008 r. I Kongres Pracodawców. Jego motto brzmi „Państwo przyjazne pracodawcom”, a organizatorzy nie ukrywają, że impulsem do zorganizowania kongresu stała się zmiana rządu. Cel inicjatywy jest bardzo szczytny, ale natychmiast pojawiają się wątpliwości, których organizatorzy absolutnie nie potrafili rozwiać na inauguracyjnej konferencji prasowej.

Jedyną usankcjonowaną prawnie formą dialogu społecznego w Polsce jest obecnie Trójstronna Komisja do spraw Społeczno-Gospodarczych. I prawdy tej nie zmieniło sprowadzenie przez Jarosława Kaczyńskiego dialogu społecznego do zera oraz przybicie gwoździa do jego trumny zawarciem wyborczego, kadłubowego porozumienia rządu z NSZZ Solidarność — co było aktem arogancji nie tylko wobec dwóch pozostałych central OPZZ i FZZ, ale też całej strony pracodawców. Przypomnijmy, że współtworzą ją cztery równoprawne podmioty: inicjatorzy kongresu KPP, PKPP i ZRP oraz Business Centre Club — Związek Pracodawców (taka jest statutowa nazwa BCC). Dlatego oczywistością jest pytanie, czemu lista organizatorów okazuje się niekompletna. Wczoraj padła odpowiedź, że jedynie inicjatorzy podjęli się pokryć koszty organizacyjne. Niestety, ze stanowiska BCC wynika coś zupełnie innego — kongres w założonym terminie i formule nie ma sensu. Prezes Marek Goliszewski m.in. podaje listę służących gospodarce ustaw, które powinny być dorobkiem kongresu jedności przedsiębiorców, przekazanym potem rządowi lub klubom poselskim w celu formalnego wniesienia do Sejmu.

Historia organizowania się polskich sfer biznesowych jest tak długa jak transformacja ustrojowa. Mniej więcej w tym samym czasie powstało kilka organizacji, które do dzisiaj rywalizują i co najwyżej uzgadniają niektóre stanowiska pod szyldem Rady Przedsiębiorczości. Dlatego od kilkunastu lat niemożliwe jest nadanie ram prawnych samorządowi gospodarczemu, który stałby się rzeczywistym, a nie papierowym partnerem władzy. Jego formuła organizacyjna pozostaje otwarta, zwłaszcza że małym i najmniejszym przedsiębiorstwom samorząd źle się kojarzy — tylko ze składkami na utrzymanie centrali.

Dlatego kongres byłby reprezentatywny, jeśli jego nazwa zostałaby uzupełniona o słowa „i przedsiębiorców”, a na liście organizatorów znalazłoby się dużo więcej podmiotów, w tym obowiązkowo tak znaczące jak wspomniany Business Centre Club oraz Krajowa Izba Gospodarcza. Jest jeszcze czas na przeformułowanie treści i raczej odsunięcie terminu, co tylko wyjdzie na dobre całemu środowisku polskich przedsiębiorców — zorganizowanych i niezorganizowanych.

Jacek Zalewski

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Zalewski

Polecane