Parytet w firmie zwiększa zysk

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 08-09-2010, 20:22

Jeśli w zarządach instytucji finansowych byłoby więcej kobiet, nie byłoby kryzysu – przekonywała była prezydent Łotwy podczas forum ekonomicznego w Krynicy.

W Polsce potrzebny jest parytet – przekonywano podczas panelu na XX Forum Ekonomicznym w Krynicy. To się opłaci.

- Jeśli w zarządzie są minimum trzy kobiety to firma odnosi lepsze wyniki. Firma ma wyższy zysk, zwrot na kapitale i wycenę giełdową. Kobieta ma zupełnie inny punkt widzenia na zarządzanie od mężczyzny – mówi Jolanta Kwaśniewska, była pierwsza dama, powołując się na badania 231 firm zatrudniających 115 tys. pracowników
Poprawa wyników to nie przypadek.

- Kobiety mają inną wizję, nastawienie, sposób podejmowania decyzji i połączenie umiejętności obu płci w jednym zespole daje najlepszy efekt – mówi Karin Katerbau, wiceprezes BRE Banku.

Wiceprezes BRE Banku dodaje, że w polskim sektorze bankowym pod względem liczby kobiet w kadrze zarządzającej jest lepiej niż w Niemczech.

- W zarządach polskich banków jest osiem kobiet, dwie zajmują stanowisko prezesa – wylicza Karin Katerbau.
I to może być powód dlaczego kryzys ominął nasz sektor bankowy.

- Jeśli byłoby więcej kobiet w zarządach firm nie byłoby kryzysu. Mężczyźni mają większą skłonność do podejmowania ryzyka. Firmy z kobietami w zarządzie mają lepsze wyniki. To nie kwestia demokracji, ale euro. To biznes, to się opłaca – mówi Vaira Vike-Freiberga, była prezydent Łotwy.

- Początek kryzysu to Lehman Brothers, a nie Lehman Sisters – dodaje Jolanta Kwaśniewska.

Parytet jest potrzebny, bowiem bez tego kobiety nie mogą się przebić.

- W bankowości i sektorze finansowym kobiety nie mogą przebić się przez sufit, nie zostają szefami największych banków. Mimo, że mają te same kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie i IQ, zarabiają o 20 proc. mniej. Kobietom nie daje się szansy by miały równe szanse w społeczeństwie. To strata dla świata, bo talenty są rozdysponowywane na obie płcie. Kobiety potrzebują przekonania, że mogą się przebić przez sufit, że nie muszą być tylko asystentką szefa, ale mogą być szefem. Sytuacja się poprawia, ale za rzadko, za wolno – mówi Vaira Vike-Freiberga.

W gorszym statusie finansowym kobiet jest trochę ich winy.

- Kobiety mają niższe oczekiwania od mężczyzn, którzy ubiegają się o to samo stanowisko. Może właśnie dlatego zarabiają mniej, bo mniej oczekują - Bogusława Matuszewska, członek zarządu Polkomtela.

- Za każdym mężczyzną, który osiągnął sukces, stoi ciężko pracująca kobietą. A kto stoi za kobietą, którą osiągnęła sukces? Najczęściej nikt, bo kobietom wmawia się, że jeśli chcą zrobić karierę muszą przerzucić życie rodzinne. A to nieprawda. To da się pogodzić – mówi Vaira Vike-Freiberga.

- Mamy obowiązek wspierać kobiety w większej aktywności w polityce i biznesie – mówi Brendan Kenneally, irlandzki poseł, niegdyś pełnomocni ds. równouprawnienia.

Poseł wylicza, że od polityki kobiety odstrasza macierzyństwo i względy kulturowe. Winne są stereotypy. Parytet ma szansę je przełamać.

- Trzeba stworzyć prawo zwiększające szanse kobiet, ale musi być to swobodny wybór, bo czasami kobiety świadomie wybierają tradycyjną rolę matki, nie mają ochoty iść do biznesu, polityki, chcą się realizować jako matki i żony i nie można im tego prawa odmawiać. Ale jeśli zdecyduje się zaangażować powinna być wspierana przez środowisko. I tu dotykamy przyzwyczajeń kulturowych, aby panowie zaakceptowali, że również w domu musi nastąpić podział obowiązków. Ja dzięki mężowi doszłam tu, gdzie jestem, a jednocześnie mam trzech synów – mówi Bogusława Matuszewska.

Grzegorz Nawacki

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane