Patrzeć daleko i wyprzedzać zmiany

KOMENTARZ PARTNERA BZ WBK: MICHAŁ GAJEWSKI, prezes Banku Zachodniego WBK
opublikowano: 07-06-2017, 22:00

Uważam, że przyszłość bankowości wcale nie jest zdeterminowana jedynie nowoczesnymi technologiami.

 Rzeczywiście, banki uważnie śledzą i ze śmiałością adaptują najnowsze rozwiązania cyfrowe. Często jako pierwsi komercjalizujemy osiągnięcia koncepcji big data, uczenia maszynowego, business intelligence czy nauk kognitywnych. Uważam jednak, że technologie są jedynie narzędziem. Ostatecznie banki w kolejnych latach będą szły tylko w tę stronę, którą wskażą im klienci. To oni decydują, na ile sektorowi finansowemu opłaca się korzystać z eksplozji możliwości stwarzanych przez przemysł 4.0.

Wybrane przypadki, także z rynku polskiego, pokazują, że wysoki poziom zaawansowania może wywoływać opór i często stanowić dla użytkowników barierę nie do pokonania.

Sądzę, że przyszłością bankowości są tzw. friendly innovations. Usługi finansowe będą zmierzały w stronę maksymalnej użyteczności, szybkości i łatwości korzystania, obecności w codziennym życiu ludzi, ciągłego kontaktu z nimi. Budowanie tych przyjaznych ekosystemów ułatwią właśnie nowoczesne technologie.

Z dużym prawdopodobieństwem czeka nas tutaj ściganie się z konkurencją spoza branży bankowej.

To efekt szybko postępującej konwergencji sektorów — jednego z najbardziej znamiennych dla naszych czasów zjawisk, które w europejskim sektorze finansowym przyspieszy mocniej za sprawą regulacji PSD2.

O przyszłości bankowości klienci zadecydują także w innym aspekcie — bezpieczeństwa.

Tu oczekiwania są ogromne i sądzę, że przez długie lata się nie zmienią. Poczucie, że pieniądze są bezpieczne, jest absolutnie bezdyskusyjną potrzebą klientów instytucji finansowych. Będziemy musieli zapewnić także bezpieczeństwo danych osobowych oraz informacji wrażliwych, uznawanych w dzisiejszym świecie za jedne z najcenniejszych aktywów. To oznacza wprost, że wyzwaniem na najbliższe lata będą także inwestycje w rozwiązania technologiczne najwyższe j klasy, w niezawodną ochronę przed cyberprzestępczością.

I wreszcie ogromnym wyzwaniem dla banków na kolejne lata jest badanie i analizowanie zachowań i preferencji klientów. Nie chodzi mi tylko o ich oczekiwania związane z wydawaniem pieniędzy i zarządzaniem finansami osobistymi. Banki muszą rozumieć wzorce funkcjonowania i stylu życia ludzi. Te natomiast zmieniają się bardzo szybko i wymaga to patrzenia daleko w przyszłość oraz wyprzedzania zmian społecznych.  

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KOMENTARZ PARTNERA BZ WBK: MICHAŁ GAJEWSKI, prezes Banku Zachodniego WBK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu