Pawlak tnie biurokrację

Jarosław Królak
20-01-2011, 00:00

O 3,7 mld zł chce Ministerstwo Gospodarki zmniejszyć koszty administracyjne firm. Trzymamy za słowo.

O 3,7 mld zł chce Ministerstwo Gospodarki zmniejszyć koszty administracyjne firm. Trzymamy za słowo.

Waldemar Pawlak, wicepremier i minister gospodarki, przedstawił wczoraj swój plan walki z biurokracją. Gotowy projekt mamy poznać na początku lutego.

— Naszym celem jest zniesienie najbardziej uciążliwych obowiązków informacyjnych ponoszonych przez przedsiębiorców. Nasi eksperci szacują, że roczne koszty czystej biurokracji sięgają 37 mld zł. Gdybyśmy na początek znieśli przynajmniej 10 proc. z nich, przedsiębiorcy oszczędziliby 3,7 mld zł rocznie — mówi Waldemar Pawlak.

Jego resort chce dać dobry przykład.

— My swój projekt przedstawimy na początku przyszłego miesiąca. Tydzień później swoje propozycje redukcji obciążeń administracyjnych ma zaprezentować resort pracy, a następnie resort finansów — mówi Mieczysław Kasprzyk, wiceminister gospodarki.

Niestety, nie chciał podać szczegółów.

— Potrzebujemy jeszcze czasu na ich dopracowanie. Mogę tylko powiedzieć, że wiele resortów i instytu-cji jest przeciwko jakimkolwiek zmianom. Łatwo nie będzie — przyznaje wiceminister.

Podał tylko kierunki planowanych zmian: wprowadzenie od 1 lipca 2011 r. elektronicznej Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, ograniczenie obowiązków informacyjnych w zakresie kontroli firm, dostosowanie planu kontroli w firmach do trybu pracy przedsiębiorców.

Plan wicepremiera Pawlaka ma oparcie w raporcie firmy Deloitte, który wskazuje, że aż 77 mld zł sięgają roczne koszty wszystkich obowiązków administracyjnych (np. prowadzenie księgowości, raportowanie, sprawozdawczość, zdobywanie licencji). Roczne koszty czystej biurokracji, czyli obowiązków informacyjnych, których dobrowolnie przedsiębiorcy nie wykonywaliby, wynoszą 37 mld zł.

I tak prowadzenie rachunkowości kosztuje rocznie 13,7 mld zł, ewidencja rachunkowa na potrzeby podatkowe — 12,6 mld zł, składanie zeznań podatkowych — 10,2 mld zł. Ciekawostka: prowadzenie dokumentacji medycznej przez pielęgniarki lub położne kosztuje rocznie 1,4 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Pawlak tnie biurokrację