Penta buduje krajową potęgę mrożonkową

Magdalena Graniszewska
opublikowano: 06-10-2010, 00:00

Nawet kilkadziesiąt przejętych firm i 1,5 mld zł przychodów. Tak Penta, Iglotex i Iglokrak widzą mrożonkową grupę za pięć lat.

Teraz konsolidacja, potem giełda — oto plan funduszu

Nawet kilkadziesiąt przejętych firm i 1,5 mld zł przychodów. Tak Penta, Iglotex i Iglokrak widzą mrożonkową grupę za pięć lat.

Zmiany, zmiany. Wejście do branży mrożonek Penty, środkowoeuropejskiego funduszu private equity, rozpoczyna nową epokę. Konsolidacji.

— Jako fundusz mamy sentyment do branży FMCG [dobra szybkozbywalne — red]. A mrożonki to ostatni segment prawie nietknięty jeszcze konsolidacją. Charakteryzuje się tak rozdrobnioną strukturą, że daje nadzieje na znaczące synergie — mówi Rafał Sosna, dyrektor inwestycyjny Penty.

Będzie wysyp przejęć…

Produkcją i dystrybucją mrożonek zajmuje się dziś w Polsce około 400 podmiotów. Dwa największe to Iglokrak, działający na południu Polski, i Iglotex, operujący na północy. Penta nie dość, że kupiła już tę pierwszą firmę, to jeszcze zamierza połączyć ją z drugą (strony czekają na zgodę UOKiK). A to dopiero początek.

Każda firma prowadzi niezależnie rozmowy z kandydatami do przejęć. Przykładowo, Iglotex porozumiał się wstępnie z rodziną Łukaszewiczów w sprawie przejęcia ich firm Łukasz i Nordfish (transakcja została już zgłoszona do UOKiK).

— A my dziś podpiszemy umowę przejęcia niewielkiej firmy z południa, o obrotach na poziomie około 20 mln zł — zapowiada Jerzy Fulara, prezes Iglokraka.

W kolejce czekają następni.

— Do końca roku domkniemy priorytetową fuzję Igloteksu i Iglokraka. I wtedy zajmiemy się kolejnymi transakcjami. Ich realizacji można się spodziewać jesienią 2011 r., czyli po branżowym szczycie sezonu — zapowiada Tadeusz Włodarczyk, prezes Igloteksu.

— Kontaktujemy się teraz z kilkunastoma podmiotami, ale jesteśmy bardzo selektywni — dodaje Rafał Sosna.

Wsparcie finansowe zapewnia, oczywiście, Penta. O jego skali nie chce mówić. Nie ujawnia, za ile przejęła Iglokraka ani tego, ile jeszcze może wydać.

— Wydamy tyle, ile będzie trzeba — mówi krótko Rafał Sosna.

Między innymi na inwestycje. Wprawdzie Iglokrak i Iglotex są świeżo po znaczących projektach i dysponują nowoczesnymi zakładami i maszynami, ale i tak planują nowe przedsięwzięcia.

— W ciągu najbliższych dwóch lat zainwestujemy około 20 mln zł, głównie w nowe linie produkcyjne — przewiduje Tadeusz Włodarczyk.

Tworząca się grupa zamierza się równolegle rozwijać w dwóch segmentach: dystrybucyjnym i produkcyjnym (ten pierwszy przynosi 70 proc. obrotów).

— W segmencie dystrybucyjnym, stanowiącym podstawę naszej działalności i który będziemy rozwijać z partnerami, docieramy do mniejszych sklepów i branży HoReCa. Z kolei część produkcyjna odgrywa mniejszą rolę i opiera się głównie na współpracy z wielkimi sieciami i dostarczaniu im produktów typu private label. Obie "nogi" funkcjonują w zasadzie niezależnie, tzn. w dystrybucji mamy zaledwie około 4 proc. produktów z naszych fabryk. Nie zmienimy tej proporcji —wylicza Jerzy Fulara.

Cele Penty, Igloteksu i Iglokraka mają horyzont pięcioletni. Po pierwsze, stworzyć największego dostawcę mrożonej żywności w Polsce.

…a potem GPW

— Za pięć lat nasza grupa będzie mieć za sobą przejęcia kilkunastu-kilkudziesięciu firm i pokrywać siecią dystrybucji cały kraj. Cel to 1,5 mld zł sprzedaży — do osiągnięcia zarówno dzięki akwizycjom, jak i dzięki rozwojowi organicznemu — deklaruje Tadeusz Włodarczyk.

Dla porównania, dziś obroty Igloteksu sięgają 400 mln zł rocznie, a Iglokraka — 330 mln zł. Z kolei przejmowane firmy Łukaszewiczów generują ponad 100 mln zł obrotu. Zysków firmy nie ujawniają.

Drugi cel to wejście na giełdę. Przy okazji ze spółki wyjdzie zapewne Penta (fundusz i Tadeusz Włodarczyk, za pośrednictwem Ipopema FIZ, mają po 50 proc. udziałów).

— Ja i reszta menedżerów zamierzamy zostać i kontynuować rozwój biznesu — deklaruje Tadeusz Włodarczyk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Graniszewska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy