Pepsi atakuje na rynku soków oraz herbat

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 08-05-2008, 00:00

Starcie na rynku soków i napojów jest murowane. Pepsi rusza do ataku, uzbrojona w nowe linie i zespół handlowców.

Firma rzuci rękawicę Maspeksowi i Coca-Coli

Starcie na rynku soków i napojów jest murowane. Pepsi rusza do ataku, uzbrojona w nowe linie i zespół handlowców.

Pepsi czy Coca-Cola znane są na naszym rynku przede wszystkim z produkcji napojów gazowanych. Na wielu rynkach są jednak liczącymi się graczami także w segmencie soków, nektarów i napojów niegazowanych. Teraz chcą się zacząć liczyć pod tym względem również w Polsce.

Ofensywa marketingowa

— Polska jest naszym największym rynkiem w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, który cały czas szybko rośnie (średniorocznie o 7-8 proc.). Władze koncernu zdecydowały się na nowe inwestycje w polskich zakładach. Kosztem prawie 30 mln USD uruchomiliśmy dwie nowe linie: do produkcji butelkowanej herbaty Lipton Ice Tea i soków Toma w Michrowie oraz linię do produkcji soków w kartonach w Żninie. Kolejne inwestycje, m.in. w linie do produkcji napojów gazowanych i soków w kartonach, są tylko kwestią czasu — mówi Mariusz Jędrzejewski, wiceprezes Pepsi Americas ds. produkcji.

Rozbudowa mocy produkcyjnych i zaplecza magazynowego to jednak nie wszystko.

— W tym roku wzmacniamy też nasze siły sprzedaży i modyfikujemy strategię dystrybucji. Zatrudniliśmy 70 nowych przedstawicieli handlowych oraz stworzyliśmy 30 stanowisk menedżerskich do obsługi najważniejszych klientów. Chcemy w ten sposób zwiększyć udział bezpośredniej sprzedaży w naszej dystrybucji. Do tej pory jej udział sięgał 75 proc. — dodaje Mariusz Jędrzejewski.

Jest to oczywiście element szerszej ofensywy marketingowej, wspieranej reklamą i wzrostem liczby firmowych lodówek w handlu (Pepsi ma ich ponad 30 tys.). Jej celem jest zwiększenie udziałów we wszystkich segmentach rynku napojów, w których działa firma, z naciskiem na rozwój sprzedaży napojów niegazowanych. A to oznacza, że Pepsi rzuci rękawicę takim firmom, jak Maspex, Hortex czy Agros Nova na rynku soków i nektarów, a na rynku herbat butelkowanych Coca-Coli, która jest liderem z marką Nestea.

Odpór rywali

Ofensywa Pepsi na rynku soków nie będzie jednak prosta, łatwa i przyjemna. Na podobny ruch niedawno zdecydowała się także Coca-Cola. Też zainwestowała w nowe linie produkcyjne (w Radzyminie i Łodzi) oraz wprowadziła na rynek soki w nowych opakowaniach. Wszystko wspiera dużą kampanią promocyjną.

Choć udziały Pepsi i Coca-Coli w rynku soków są na razie symboliczne, to ich ruchów nie lekceważy numer jeden na tym rynku — wadowicki Maspex.

— Planujemy duże inwestycje w rynek, zwłaszcza soków, nektarów i napojów, który chcą mocno zaatakować Coca-Cola i PepsiCo. Poza intensywnymi działaniami reklamowymi będziemy też pracować nad poprawą dystrybucji naszych produktów — obiecuje Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu

3,1

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu