Permedia traci na słabym dolarze

Zbigniew Kazimierczak
opublikowano: 21-12-2004, 00:00

Sprzedaż Permedii rośnie. Ale tylko tonażowo. Silny złoty sprawia, że zyski są coraz słabsze.

Wyniki finansowe Permedii po jedenastu miesiącach roku praktycznie przesądzają, że czwarty kwartał dla lubelskiej spółki chemicznej nie będzie udany.

— Nie jesteśmy zadowoleni z wyników, zwłaszcza tych netto. To głównie efekt słabego dolara, ponieważ eksportujemy 60 proc. produkcji i prawie wszystko rozliczamy w amerykańskiej walucie — przyznaje prezes Tadeusz Bogusław.

Jak zmienić walutę

Po listopadzie sprzedaż Permedii wynosi 38,2 mln zł, a zysk netto 6,68 mln zł. W całym 2003 r. było to odpowiednio 29 mln zł i 4,4 mln zł. Wzrost jest jednak zasługą pierwszej części roku. Niestety, lubelskiej firmie trudno będzie poprawić rentowność przy słabym dolarze.

— Podpisaliśmy wieloletnie kontrakty i musimy sprzedawać produkty naszym klientom, chociaż eksport praktycznie przestał być opłacalny. Próbujemy to zmienić i przejść na rozliczenia w innej walucie, ale nie jest to łatwe. Musi się na to zgodzić druga strona umowy — tłumaczy Tadeusz Bogusław.

Iskierka nadziei

Kalkulacje w długofalowych kontraktach były dokonywane przy dolarze wartym 3,8 zł, teraz kosztuje on około 3,1 zł. Różnice kursowe w ostatnich miesiącach kosztowały więc lubelską firmę ponad 400 tys. zł.

Prezes przyznaje, że również wyniki osiągane w 2005 r. będą zależne od kursu walutowego. Na szczęście są też pozytywne sygnały sugerujące, że wzrośnie popyt na produkowane przez firmę pigmenty. Potwierdzają to kolejne umowy, ale na razie nie na tyle duże, by o nich raportować na giełdę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Zbigniew Kazimierczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Permedia traci na słabym dolarze