Petycja PIKE do Parlamentu Europejskiego ws ustawy o kinematografii

(Tadeusz Stasiuk)
04-04-2006, 11:55

3 kwietnia 2006 roku Polska Izba Komunikacji Elektronicznej złożyła do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego wniosek o podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie z polskiej ustawy o kinematografii zapisu obciążającego operatorów telewizji kablowej opłatą na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej PIKE uważa art 19 ust 5 tej ustawy za sprzeczny z ustawodawstwem Unii

3 kwietnia 2006 roku Polska Izba Komunikacji Elektronicznej złożyła do Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego wniosek o podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie z polskiej ustawy o kinematografii zapisu obciążającego operatorów telewizji kablowej opłatą na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej PIKE uważa art 19 ust 5 tej ustawy za sprzeczny z ustawodawstwem Unii Europejskiej

Kwestionowany przepis ustawy o kinematografii z dnia 30 czerwca 2005 r nakłada na przedsiębiorców telekomunikacyjnych, dokonujących reemisji programów telewizyjnych w sieciach kablowych, obowiązek uiszczania opłaty o charakterze parapodatkowym w wysokości 1,5% przychodów na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (PISF), podczas gdy Dyrektywa o zezwoleniach jednoznacznie wyklucza nakładanie na operatorów telekomunikacyjnych opłat innych, niż wyraźnie wskazane w dyrektywie Zaś Dyrektywa ramowa nakazuje jednakowe traktowanie podmiotów świadczących podobne usługi komunikacji elektronicznej, niezależnie od stosowanej technologii

Nałożenie takiego obowiązku jest sprzeczne z postanowieniami:

1) art 6 ust 3 w zw z częścią A Załącznika Dyrektywy 2002/20/WE z dnia 7 marca 2002 r w sprawie zezwoleń na udostępnianie sieci i usług łączności elektronicznej, tym bardziej, że uiszczanie ww opłaty warunkuje prowadzenie działalności gospodarczej przez operatorów, w związku z uprawnieniami administracyjnymi Dyrektora PISF,

2) art 8 ust 3 lit c) Dyrektywy 2002/21/WE z dnia 7 marca 2002 r w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa), ze względu na wybiórcze nakładanie obowiązków na podmioty świadczące podobny rodzaj usług

Izba od ponad 1,5 roku, czyli od momentu faktycznego rozpoczęcia prac legislacyjnych nad ustawą o kinematografii, publicznie przedstawia racje wykazujące niezgodność z prawem niektórych jej zapisów, w szczególności odnoszących się do obowiązku wnoszenia opłat na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Kilka dni temu racje te znalazły potwierdzenie we wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego Rzecznik w piśmie skierowanym 28 marca 2006 r do Trybunału wskazuje, iż opłata na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej jest w istocie nowym podatkiem, ale nakładający go przepis jest niejasny i sprzeczny z zasadami postępowania podatkowego Obecna petycja PIKE do Parlamentu Europejskiego o usunięcie operatorów z grona płatników na rzecz PISF jest istotnym uzupełnieniem procesu naprawy ustawy o kinematografii

* * *

Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE) zrzesza 136 firm stanowiących integralną część polskiego rynku mediów elektronicznychDo Izby należą operatorzy szerokopasmowej komunikacji elektronicznej oraz producenci i dystrybutorzy sprzętu i usług wykorzystywanych przez operatorów w ich działalności biznesowejOperatorzy – 116 członków Izby - docierają w całej Polsce do prawie 4 milionów abonentów, świadcząc usługi dostępu do programów telewizyjnych i radiowych, Internetu oraz telefonii cyfrowejReprezentują 75% krajowego rynku telewizji kablowejPIKE jest członkiem Krajowej Izby Gospodarczej, reprezentuje również polski rynek kablowy na forum międzynarodowym, minpoprzez członkostwo w European Cable Communication Association

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Tadeusz Stasiuk)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Petycja PIKE do Parlamentu Europejskiego ws ustawy o kinematografii