Pfeifer&Langen Polska SA nie będzie produkował cukru w Górze Śląskiej

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 16-01-2006, 16:25

Zarząd Pfeifer & Langen Polska SA podjął w poniedziałek decyzję o wyłączeniu z produkcji cukrowni w Górze Śląskiej - poinformował w poniedziałek PAP pełnomocnik firmy P&L na Polskę, Janusz Pierun.

Zarząd Pfeifer & Langen Polska SA podjął w poniedziałek decyzję o wyłączeniu z produkcji cukrowni w Górze Śląskiej - poinformował w poniedziałek PAP pełnomocnik firmy P&L na Polskę, Janusz Pierun.

    "Od następnego sezonu nie będziemy mogli wyeksportować 91 tys. ton cukru traktowanego jako dotowany, a to jest moc produkcyjna jednej cukrowni" - powiedział PAP Janusz Pierun.

    Pod koniec listopada 2005 r. ministrowie rolnictwa krajów Unii Europejskiej porozumieli się w sprawie reformy rynku cukru, która zmierza do ograniczenia produkcji i uprawy buraków cukrowych w UE.

    Do reformy zobowiązywało UE porozumienie ze Światową Organizacją Handlu (WTO). Na mocy tego porozumienia UE musi zmniejszyć produkcję cukru z 18 do 12 mln ton i wpuścić na europejski rynek 5 mln ton cukru pochodzącego z krajów trzecich.

    Jak wyjaśnił Pierun, obecnie produkcja cukru odbywać się będzie w pozostałych cukrowniach należących do tego producenta (Cukrownia Gosławice, Cukrownia Gostyń, Cukrownia Miejska Górka, Cukrownia Środa).

    Zamknięcie cukrowni w Górze Śląskiej jest też częścią programu restrukturyzacyjnego - wynikającego z unijnej reformy rynku cukru; przewiduje on m.in. redukcje zatrudnienia o ok. 200 osób we wszystkich pięciu cukrowniach należących do koncernu.

    "Wszyscy pracownicy zostaną objęci pakietem osłon socjalnych w ramach, którego zostaną zaproponowane im m.in. odprawy czy miejsca pracy w pozostałych cukrowniach grupy Pfeifer&Langen" - wyjaśnił Pierun.

    W Polsce działa 5 koncernów cukrowych. Pfeifer&Langen Polska SA należy do jednych z największych producentów cukru w Polsce. Produkcja około 300 tys. ton rocznie daje jej 16-procentowy udział w tzw. kwocie cukrowej, przypadającej Polsce w ramach rynku Unii Europejskiej, i trzecią pozycję wśród polskich producentów cukru.

    Poza P&L, w Polsce działają: Krajowa Spółka Cukrowa (40 proc. w rynku), Nordzucker (8 proc.), Sudzucker (25 proc.) i British Sugar Overseas (10 proc.).

    W sumie limit produkcji cukru w Polsce wynosi 1,6 mln ton (dzieli się między pięć koncernów). 

    Unijna reforma cukru zakłada, że cena cukru zostanie w ciągu czterech lat zmniejszona o 36 proc., czyli docelowo do 400 euro za tonę. W pierwszym roku (kampania 2006/07) obniżka wyniesie 20 proc. Cukrownie będą zachęcane do zaniechania produkcji rekompensatami, sięgającymi w pierwszych dwóch latach 730 euro za tonę cukru (potem 625 i 520 euro).

    Cena buraków cukrowych spadnie o 39 proc. - z 43 do 26 euro w kampanii 2009/10. Plantatorzy buraków cukrowych dostaną rekompensaty w wysokości 64,2 proc. poniesionych strat w ramach dopłat bezpośrednich.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane