PFR kupił port DCT Gdańsk

  • DI
opublikowano: 19-03-2019, 12:41

Polski Fundusz Rozwoju inwestuje w spółkę DCT Gdansk i zapowiada miliardowe inwestycje.

PSA International (PSA), Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i IFM Global Infrastructure Fund (GIF), zarządzany przez IFM Investors, podpisały umowę wspólnego nabycia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) od funduszu Global Infrastructure Fund II, zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super, podały podmioty we wspólnym komunikacie.

Tym samym potwierdziły się informacje "Pulsu Biznesu" z grudnia 2018 r.

Wartość inwestycji wyniosła ponad 5 mld zł.

DCT ma 30-letnią umowę dzierżawy nieruchomości, na których funkcjonuje terminal. Na jej podstawie operator może działać w gdańskim porcie do 2034 r.

Budowa i rozbudowa terminala kontenerowego DCT pochłonęła dużo ponad 2 mld zł. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opracowało Program rozwoju polskich portów morskich do 2020 r. z perspektywą do 2030 r. Wynika z niego, że terminal DCT już zmienił oblicze gdańskiego portu, a jego rozbudowa przyczyni się do znacznego zwiększania przeładunków. „Przełomowym wydarzeniem było obsłużenie w styczniu 2010 r. pierwszego kontenerowca oceanicznego w gdańskim terminalu kontenerowym DCT. Z portu dowozowo-odwozowego dla obsługiwanych ładunków skonteneryzowanych Gdańsk przekształcił się w port komasacyjno-rozdzielczy (tzw. hub)” — napisano w programie.

Jego autorzy podkreślają, że dzięki zbudowaniu terminalu DCT osłabiła się pozycja konkurencyjnych portów — np. w Lubece od 2007 r. spadek obrotów kontenerowych sięgnął aż 40 proc. Dzięki przeprowadzonej niedawno rozbudowie DTC podwoił potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU (kontenerów 20-stopowych). W najbliższych latach znacznie zwiększą się więc ich przeładunki.

„Port w Gdańsku obsługuje dwa kontenerowe serwisy oceaniczne (alianse żeglugowe 2M i Ocean Alliance). Niewątpliwie produkty rynkowe dla eksporterów i importerów, w postaci regularnych połączeń dalekomorskich, sprzyjają międzynarodowej wymianie handlowej, z czym wiążą się przeładunki dokonywane w dedykowanych terminalach portowych. Przewiduje się, że część kontenerów przeładowywanych obecnie w portach Europy Zachodniej i przewożonych do Polski tzw. feederami będzie trafiać do polskich terminali kontenerowych za pośrednictwem dużych kontenerowców kursujących w regularnej żegludze oceanicznej” — napisano w programie.

Jego autorzy prognozują spektakularny wzrost obrotów w Gdańsku ładunków skonteneryzowanych — z 7,5 w 2015 r. do 16 mln ton w 2020 r. Takie prognozy mogą być dobrą zachętą dla potencjalnych nabywców DCT. Wpływ na ich decyzje będą mieć również działania włodarzy portu związane z jego rozbudową. Gdański port szuka partnerów do budowy tzw. portu centralnego (zewnętrznego), na którym w najbliższych dekadach będą powstawać nowe terminale. Planowane są też inwestycje w Porcie Północnym. Dotyczą budowy terminala uniwersalnego, modernizacji układu falochronów osłonowych, modernizacji toru wodnego, a także poprawy stanu portowej infrastruktury drogowo-kolejowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy